איפה נמצא ביתם של בני הזוג סובעי – בתחום העיר כפר סבא או בתחום המועצה האזורית דרום השרון?
בדצמבר 2012, הגישו תמר וצדוק סובעי תובענה בה עתרו בה למתן צו עשה שיורה על הכללת ביתם בתחום מושב גן חיים ובתחום המועצה האזורית דרום השרון. כן הם עתרו למתן צו עשה להשבת כל תשלומי הארנונה אשר שולמו על ידי משך 7 השנים האחרונות לעיריית כפר סבא.
הנתבעים השונים, ובהם המושב, המועצה האזורית והעירייה, טוענים מנגד, כי דין התובענה להידחות על הסף, וזאת בין היתר: מחמת שהתובענה הוגשה בשיהוי רב; מחמת היעדר תום לב בהגשת התובענה; מחמת אי גילוי עובדות מהותיות, כמו החלטות ועדות התכנון, דו"ח אי התאמות, ועוד; מחמת היעדר סמכות עניינית של בית המשפט; ומחמת ששאלת השתייכותו המוניציפאלית של הבית תלויה ועומדת בפני ועדת חקירה שמנה משרד הפנים להסדרת גבולות השיפוט של העירייה והמועצה האזורית.
דיון והכרעה
הסעד העיקרי המבוקש בתובענה, הוא להכליל את ביתם של סובעי בתחומי המושב והמועצה, אך עניין זה כלל איננו פשוט.
מחד, על פי חוזה העברה שנחתם בשנת 1960 רכש סובעי דירה הנמצאת בכפר סבא, וכך גם על פי אכרזת שר הפנים מאוקטובר 1964 ועל פי תוכנית שינוי מתאר משנת 1986. אך מאידך, החלקה עליה שוכן הבית נכללה במסגרת המועצה האזורית דרון השרון בצו מתוקפו הוקמה המועצה.
על אי ההתאמה עמד משרד הפנים בדוח משנת 2010, ובסופו של יום מונתה ועדת חקירה להסדרת תחום השיפוט של כפר סבא והמועצה האזורית.
עובדת הקמת ועדת החקירה הייתה ידועה לסובעי והם בחרו שלא להזכיר את העניין בפני בית המשפט, והתנהגות זו לא רק שהיא נעדרת תום לב, אלא שיש בה גם שימוש לרעה בהליכי משפט.
מלבד זאת, לאחר עיון בטענות הצדדים, הגיע בית המשפט למסקנה, כי יש לדחות את התובענה על הסף, ולו מהטעם שהיא מוקדמת מידי, שכן ועדת החקירה טרם מסרה המלצתה.
משהוגשה התובענה דנן שעה שהרשויות המוסמכות טרם סיימו פעולתן ומשלא מוצו הליכי ההתנגדות בהם יוכלו סובעי לפעול, סבר בית המשפט כי מדובר בשימוש לרעה בהליכי משפט, ודין התובענה לסילוק על הסף.
בשל כך, ובשל התנהגותם חסר תום הלב של סובעי, אשר נמנעו מלהזכיר בפני בית המשפט את קיומה של ועדת החקירה, חייב בית המשפט את סובעי בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך כולל של 10,000 ₪.
ניתן ב-ח' תמוז תשע"ג, 16 ביוני 2013, בהעדר הצדדים.