בעתירה לבג''צ שהוגשה ע''י 113 יצרני חלב, מוחים יצרני החלב כנגד הנהלים החדשים שהוצאו ע''י מנהל מכסות החלב, מר שייקה דרורי ואושרו ע''י שר החקלאות, מר שלום שמחון

בג""צ 7117/08 יאיר ישראלי ו-112 אח' נ' המנהל על פי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (יצור חלב) ושר החקלאות

 

לטענת יצרני החלב , הנוהלים החדשים שנקבעו, יביאו במישרין לפגיעה קשה ובלתי הפיכה ביצרני החלב במגזר המשפחתי והם עומדים בסתירה מוחלטת למדיניות ממשלת ישראל לאורך השנים שדאגה לחיזוק ישובי הפריפריה ואזורי העדיפות הלאומית .

 

טענת הרפתנים מתבססת על כך שמזה כעשור נקבעו תנאי העברת מכסות החלב במחיר שמשקף תחשיבים כלכליים שעניינם החזר השקעתו של היצרן במימוש המכסה תוך זמן סביר.

 

בתאריך 1.7.2008 פרסם משרד החקלאות, בשיתוף עם מנהל המכסות, הנחיות מנהליות שעניינן נהלי ניוד מכסות חלב חדשים כמפורט:

א.            קביעת מנגנון של "מכרזה" (בורסת מכסות).

ב.            העברת המכסה כרוכה בהשתתפות במכרזה.

ג.             המכסה תועבר למרבה במחיר (גם מחוץ לישוב).

ד.            המחיר המינימאלי להגשה במכרזה הינו 2.00 ₪ לליטר – עלייה של כ- 60 אחוז מהמחיר המנהלי (1.25 לליטר).

ה.           ערך הפדיון יהיה "נקודת שיווי המשקל" בין הצעות המכר והצעות הרכש בכפוף למינימום שנקבע ( 2.00 ₪ לליטר).

ו.               הכמות להשתתפות במכרזה תהיה במנות של 40,000 ליטר (באזורי עדיפות לאומית– 50,000 ליטר) ותהיה מחויבת בהפקדת ערבות מתאימה .

 

טענות היצרנים:

-          נהלים אלו משנים בתכלית את משטר ניוד מכסות החלב הנוהג עד כה, באופן שמקפח את ישובי הפריפריה ובמחיר שאינו משקף עוד פרמטרים כלכליים טהורים.

-          בהליך ניוד המכסות החדש נקבע מנגנון של "מכרזה" שע"פ תוצאותיה תנותבנה מכסות החלב מן היצרנים הפורשים ליצרנים הנותרים בענף לכל המרבה במחיר.

-          הנהלים החדשים מציבים סף השתתפות מחמיר במכרזה על בסיס של יכולת כלכלית בלבד וככאלו, הם פוגעים פגיעה קשה ביצרני החלב, אשר באה לידי ביטוי בשני מובנים:

א.      מחיר המינימום הגבוה שנקבע (מראש ובמזומן) לא יאפשר ליצרנים הקטנים וליצרנים החלשים יותר בפריפריה להציע מחירים ריאליים על מנת להתחרות על מכסות החלב הנעברות.

ב.      לאורך זמן, יגרום המנגנון החדש של ניוד מכסות החלב להשתלטות גורמים עתירי הון על שוק ייצור החלב, באופן שימגר את הייצור במגזר המשפחתי כולו.

בכך, תימצא מדיניות ממשלת ישראל לדורותיה, בדבר פיתוח אזורי עדיפות לאומית ושימור ייצור החלב במגזר המשפחתי, מסוכלת ובדרכה לאבדון.

-          אי הסבירות, באה לידי ביטוי, בין היתר, גם לאור השקעות סכומי העתק ברפתות במסגרת הרפורמה הנדרשת מהיצרנים כדי לעמוד בסטנדרטים הגבוהים של איכות הסביבה בעוד שהשקעות אלו נחסכו מהיצרנים הפורשים שאיתם באים הנהלים החדשים להיטיב כעת.

-          קביעת מחיר המינימום לניוד ליטר חלב הועלה באופן שרירותי ב– 60 אחוז והועמד על 2.00 ₪ לליטר חלב בעוד שעד לפרסום הנהלים היה מחירו 1.25 ₪ לליטר .

-          קבלת נהלי ניוד מכסות החלב במתכונתם המוצעת אף גורמת לאפליה בין יצרנים בודדים לשותפויות ובין שותפויות ותיקות לשותפויות חדשות .

-          הליך המכרזה נקבע מבלי שנתקיימו סדרי מנהל תקינים והוא מוביל למעשה לביטול מדיניות ממשלת ישראל לדורותיה, תוך הצהרה מפורשת שהשינוי נועד לשפר את תנאי הפנסיה והמחיה בכבוד של הפורשים מענף החלב על חשבון המנסים להמשיך ולהתפרנס מענף החלב בעתיד.  

-          הסמכות והכלים לשיפור תנאי הפנסיה של היצרנים הפורשים, ככל שמטרה זו תמצא מוצדקת, יש לשאוב מדיני המס, דיני הביטחון הסוציאלי, מענקי מדינה וכדומה– אך אין זה סביר כלל ועיקר להטיל את עול הדאגה לביטחונם הכלכלי של היצרנים הפורשים על כתפי היצרנים הנשארים בענף.

 

בעתירתם מבקשים יצרני החלב לבטל את נהלי ניוד מכסות החלב לאלתר בהיותם סותרים את שנקבע בהצעת חוק החלב ועל כן יש לדון בנהלים החדשים רק לאחר קיום הליך חשיבה מעמיק ויסודי תוך התייעצות עם כלל הגורמים הרלוונטיים בענף ושקילת מכלול השיקולים הענייניים, במסגרת הצעת חוק החלב החדש (הצעת חוק תכנון משק החלב,תשס"ח–2008) שאושר בקריאה ראשונה ביום 28.7.2008.  

 

בית המשפט העליון דחה את עתירת היצרנים

בדיון בבג"צ שנערך בתאריך 29.10.2008 נקבע שהתהליך ימשך ע"פ המתווה המקורי וכי השיטה שנקבעה בנוהל החדש של ניוד מכסות החלב תיבחן ותוערך מחדש בתוך שנה, לאחר שניתן יהיה לבחון אם המודל של המכרזה אכן עונה על המטרות של הסדרת משק החלב.

בבדיקה שתיערך לצורך הפקת הלקחים תינתן הזדמנות לנציגי היצרנים להשמיע טיעוניהם התומכים בשיטה הקיימת. הליך זה יקוים ללא תלות בהליך החקיקה הצפוי בכנסת.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: