האם עירייה יכולה להקצות קרקע בניגוד לדין?

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים בפני כבוד השופט שמואל בורנשטין עת"מ 58102-04-21 דונגי נ' עיריית רחובות ואח'

עיריית רחובות (להלן: "העירייה") הקצתה נכס לעמותת בית חב"ד (להלן: "העמותה") לשם הפעלת בית כנסת, אך זאת בניגוד לנוהל שפורסם על ידי משרד הפנים בעניין הקצאת קרקעות ומבנים ללא תמורה או בתמורה סמלית. לכן, אוהד דונגי (להלן: "העותר") פנה לבית המשפט בבקשה למנוע מהעמותה את המשך השימוש בנכס.

 

רקע:

בשנת 2010 פנתה העמותה לעירייה בבקשה להקצאת מקרקעין לצורך הפעלת בית כנסת. כשנה לאחר מכן אישרה העירייה את דבר ההקצאה, אך עקב התנגדויות רבות, הציעה העירייה לעמותה למשוך את בקשתה וכך נעשה. במקביל למשיכת ההקצאה, התקבלה בעירייה החלטה לפיה תגיש העמותה בקשה חדשה להקצאת קרקע, וכי עד אישור ההקצאה והקמת בית כנסת, תעמיד העירייה מבנה הולם לשימוש העמותה שיפעל כבית כנסת. זהו הנכס השנוי במחלוקת. בשנת 2019, אושרה הקצאת הקרקע החדשה, אך גם כנגד הקצאה זו הוגשו התנגדויות רבות ונכון למועד פסק הדין, הליך ההקצאה טרם הסתיים. בשנת 2020 פנה העותר לעירייה בבקשה לקבל מידע אודות פעילות העמותה, במסגרתה התבקשה העירייה למסור לידיו מסמך המעיד על ההקצאה שמכוחה פעלה העמותה בנכס. מסמך מסוג זה מעולם לא הגיע לידי העותר, אך כשנה לאחר מכן, נחתם בין העירייה לעמותה הסכם המסדיר את השימוש בנכס. אעפ"כ, העמותה המשיכה את פעילותה במבנה גם לאחר תום תקופת השימוש שנקבעה בהסכם. בעקבות זאת, פנה העותר לבית המשפט בטענה שהקצאת הנכס נעשתה תוך הפרה ברורה של נוהל משרד הפנים בנוגע להקצאת קרקעות ומבנים ללא תמורה או בתמורה סמלית. עוד טוען העותר כי מכל מקום לא מדובר על שימוש זמני בנכס אלא שימוש קבוע, עקב הזמן הרב בו העמותה פעלה בנכס. לבסוף טוען התובע כי אף לא התקיים צורך מיוחד לעמותה להפעיל בית כנסת דווקא בנכס, מכיוון שקיימים בתי כנסת נוספים במרחק סביר ממיקום הנכס. מנגד טענו העירייה והעמותה כי תהליכי הקצאת המקרקעין לעמותה טרם הסתיימו, וזאת עקב חוסר תום ליבם של העותר ואנשים מסוגו. בנוסף הן טענו, כי לא הוגשה כל בקשה נגדית להקצאה, משמע כי אין גוף אחר שביקש לעשות שימוש בנכס.

 

דיון:

בית המשפט קבע כי לשם קיום חובתה של רשות כנאמנה של הציבור, ובשל הצורך בשקיפות, היא נדרשת לפרסם את כוונתה להקצות קרקע לגוף מסוים או לצורך מסוים, לפרסם את הקריטריונים להחלטתה, לאפשר לתושבים להשמיע את דברם לאחר פרסום הכוונה לבצע הקצאה, לקיים דיון ענייני ורציני בכל ההיבטים של ההקצאה, ובכלל זאת להתייעץ עם הגורמים המקצועיים המתאימים, לשקול את כל השיקולים הרלוונטיים ולאזן בין הצרכים השונים. הנוהל שגובש לעניין הקצאת מקרקעין מחייב את הרשות להקים ועדה מקצועית, להכין פרוגרמה לצורכי ציבור, לגבש קריטריונים להקצאה, להכין נוהל מסודר להקצאה הכולל פרסום דבר ההקצאה ומתן זכות להגיש התנגדויות, ובסופו של דבר לקבל את אישור משרד הפנים. גם הקצאה זמנית נדרשת לעמוד בתנאי הנוהל וכל עוד לא הושלמו הליכי ההקצאה על פי הנוהל – אין להקצות את המקרקעין, לא באופן זמני ולא באופן קבוע. במקרה דנן אין חולק שהקצאת הנכס אינה עונה על הקריטריונים שנקבעו או על ההנחיות שנקבעו בנוהל. לפיכך, העירייה הקצתה את הנכס שלא על פי הנוהל ומדובר בהקצאה שלא כדין.

 

סיכום:

העירייה תישא בהוצאות העותר ובשכר טרחת עורך דין בסך כולל של 25,000 ₪. העמותה ומפעילתה תשאנה בהוצאות העותר ובשכר טרחת עורך דין בסך של 10,000 ₪ כל אחת. סכומים אלה ישולמו בתוך 30 יום, שאם לא כן יישאו הפרשי הצמדה וריבית החל מהיום ועד למועד התשלום בפועל.

 

ניתן היום, י' אלול תשפ"ב, 06 ספטמבר 2022, בהעדר הצדדים.      

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: