מי מוסמך להחליט על יציאה למכרז?

בית המשפט המחוזי בחיפה בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים בפני סגן הנשיא אברהם אליקים. עת"מ 26123-05-22 שחאדה ואח' נגד ראש המועצה המקומית כאבול ואח'

העתירה עוסקת בדרך ובקבלת החלטה במועצה אזורית כאבול (להלן: "המועצה") אודות העברת ניהול בתי הספר המקיפים היחידים ביישוב ליידי זכיינים באמצעות מכרז. יחד עם העתירה הוגש צו ביניים שימנע קידום הליכי המכרז. העותרים הינם שלושה מחברי המועצה אשר לא ידעו על קלת ההחלטה וכעת מבקשים שיינתן צו לכינוס מליאת מועצה לשם קבלת ההחלטה האם להעביר את ניהול בתי הספר במועצה למפעיל חיצוני.

רקע:

ביום 18.5.2020 קוים דיון מליאת המועצה שעסק בשאלת הפעלת בתי הספר המקיפים על ידי מפעיל חיצוני. בתום הדיון לא התקבלה החלטה וראש המועצה הבהיר כי יש לקיים דיון מעמיק בנושא ולאחר מכן לקבל החלטה והוסיף כי במידה וההחלטה למפעיל חיצוני תתקבל, היא תהיה תקפה לשנה אחת בלבד.

ראש המועצה החליט על פרסום מכרז ביום 21.4.2022 להפעלת שני בתי ספר על ידי מפעיל חיצוני. צוין כי ההחלטה לא נסרקה בשום תיקייה מתיקיות המועצה ולא צורפה כנספח לעתירה. ועדת השלושה בחרה ביום 26.4.2022 את עורך המכרז וביום 28.4.2022 המכרז פורסם. תוכן המכרז כלל בחירת מפעיל חיצוני לשניים מבתי הספר במועצה למשך 5 שנים עם אופציה לתקופה נוספת של 5 שנים.

לטענת העותרים, ראש המועצה לא מהווה גורם המוסמך להחליט לבדו על פתיחת הליכי מכרז וגם אם כן היה, החלטתו מיום 21.4.2022 לא התקבלה לפי כללי המשפט המנהלי ועל כן יש לפסול אותה.

דיון והכרעה:

ההחלטה מיום 21.4.2022 על יציאה למכרז לא תועדה במאגרי המידע והוסתרה מחברי המועצה הנבחרים. תוך 7 ימים הכתיב ראש המועצה את המסלול למכרז בשווי עשרות מיליוני שקלים וכל זאת במועצה השרויה בגירעון ומבלי שיהיה כל תיעוד לבסיס העובדתי לקבלת ההחלטה.

מכאן, שהחלטת ראש המועצה מיום 21.4.2022 התקבלה בצורה מנהלית בלתי ראויה שכן גם אם סבר כי הוא מוסמך לקבל החלטה זו לבדו, חובה היה עליו לפעול בשקיפות מלאה, לתעד את תוכן המידע שעמד לנגד עיניו ולפרט מהי התשתית העובדתית לפיה קיבל את החלטתו. בניגוד לאופן בו ההחלטה הייתה צריכה להתקבל, החלטת ראש המועצה מלאה בתיאורים כללים ומותירה יותר שאלות מתשובות.

אם כן, ניתן לקבוע כי הסתרת המידע על ידי ראש המועצה מנעה את יכולת בחינת סבירותה וכשירותה של ההחלטה. כמו כן, בניגוד לטענות ראש העיר כי התוקף להחלטתו טמון בחוזר המנהל הכללי 4/2019, בסעיף 2.5 לחוזה מצוין כי על ראשות להתארגן לפרסום המכרז להפעלת בתי ספר כשנה מראש וזאת בניגוד לפעילות ראש העיר אשר פרסם את המכרז תוך כ-7 ימים.

בהתייחס לשאלה מיהו הגורם המוסמך לפתוח בהליכי מכרז, המסגרת הנורמטיבית המבוססת על צו המועצות המקומיות, מגדירה בסעיף 9(א) לתוספת הרביעית כי הסמכות נתונה למועצה המקומית ולא לראש המועצה וזוהי גם התכלית הראויה של ההוראה.

סיכום:

העתירה התקבלה.

ביהמ"ש מורה על ביטול החלטת ראש המועצה מיום 21.4.2022 וביטול כל הליכי המכרז בהתאם. ראש המועצה ישלם לעותרים ביחד הוצאות משפט בסכום כולל של 10,000 ₪ בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

בנוסף, ישיב ראש המועצה לעותרים את האגרה ששולמה על ידם בצירוף הפרשי הצמדה וריבית.

ניתן ביום: י' בסיוון התשפ"ב, 09 ביוני 2022, בהעדר הצדדים.

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: