במכרז למנהל מחלקה של חינוך מיוחד במועצה האזורית אבו בסמה זכה ד"ר אבו האני. חסן אלגנאמי שגם הגיש מועמדות ולא זכה הגיש תביעה למתן צו הצהרתי לבית הדין שיקבע שהזוכה לא עומד בתנאי הסף
המועצה האזורית אבו באסמה (להלן: "המועצה") הינה רשות מקומית המספקת שירותי חינוך לכ- 30,000 תושבים המתגוררים בתחומה, בישובים מוכרים; ול-50,000 תושבים נוספים המתגוררים ב"פזורה" בנגב. עיקר תקציבה של המועצה מופנה לחינוך. בתקופה הרלוונטית, עמד בראש מחלקת החינוך בנתבעת מר חנן אפוטה. במסגרת מחלקת החינוך ובכפוף לעומד בראשה, פועלת המחלקה לחינוך מיוחד. במהלך שנת 2009 פרסמה המועצה מכרז לתפקיד מנהל מחלקת חינוך מיוחד. למכרז הגישו מר חסן אלגנאמי (להלן: "אלגנאמי") וד"ר סאלח אבו האני (להלן: "אבו האני") את מועמדותם יחד עם מועמדים אחרים. ועדת הבחינה לאחר בחינת עמידתם של המועמדים בתנאי הסף של המכרז, ולאחר מבדקים חיצוניים בחרה באבו האני לתפקיד מנהל המחלקה לחינוך מיוחד. בעקבות בחירתו של אבו האני פנה אלגנאמי לבית הדין למתן צו לחשיפת פרוטוקול ועדת הבחינה וקורות החיים של אבו האני. כמו כן הגיש בקשה לסעד זמני ותביעה למתן פסק דין הצהרתי במסגרתו ביקש כי בית הדין יצהיר כי אבו האני, איננו עומד בתנאי הסף למשרה לה נבחר. בדיון שהתקיים בבקשה הוחלט על איחוד הסעד העיקרי והסעד הזמני.
אלגנאמי טוען כי אבו האני איננו עומד בתנאי הסף במכרז, למשרת מנהל מחלקת החינוך המיוחד. תנאי הכשרות למשרה זו קבועים בתקנות הרשויות המקומיות (מנהל מחלקת חינוך) (כשרות) ולפיהן נדרש ממועמד לתפקיד זה ניסיון של 3 שנים כמנהל מוסד חינוכי או במערכת החינוך. לטענת אלגנאמי, אין אבו האני עומד בתנאים אלה.
על פי התקנות "מנהל מחלקת חינוך" הוא "מי שעומד בראש מחלקת חינוך ברשות מקומית; היו כמה מחלקות חינוך ברשות המקומית – הבכיר מבין העומדים בראשן, ובלבד שבכל רשות מקומית לא יהיה יותר ממנהל מחלקת חינוך אחד". בראש מחלקת החינוך במועצה עומד מר חנן אפוטה אשר מכוח תפקידו ממונה על המחלקה לחינוך המיוחד. מכאן שהתקנות הקובעות תנאי סף לראש מחלקת החינוך ברשות מקומית אינן חלות על המשרה לה הגיש אלגנאמי את מועמדותו.
במסגרת סמכותה של ועדת הבחינה לקבוע אם המועמדים אשר הגישו את מועמדותם למשרה עומדים בדרישות הסף אשר נקבעו במכרז, ומבין המועמדים את הראוי בעיניה לאיוש המשרה.
ועדת הבחינה קבעה כי אבו האני עומד בדרישות הסף ומבין המועמדים הכשרים, הוא המועמד הראוי ביותר לאיוש משרת מנהל מחלקת החינוך המיוחד.
אומנם בית הדין צריך לקיים ביקורת שיפוטית על ההחלטה והליך המכרז, אך במסגרת הביקורת השיפוטית אין בית הדין רשאי להמיר את שיקול דעתה של הרשות המנהלית, בשיקול דעתו שלו. לפיכך, כל עוד לא נמצא כי הרשות המנהלית פעלה בחריגה מסמכות, משיקולים זרים, בהליך פסול או בחוסר סבירות, לא התערב בית הדין במעשה הרשות.
בית הדין לא מצא מקום להתערב בהחלטת הרשות לפיה עומד אבו האני בדרישות הסף של המכרז למשרת מנהל מחלקת החינוך המיוחד.
על פי תנאי המכרז מועמד למשרת מנהל המחלקה לחינוך מיוחד להיות בעל השכלה אקדמית בתחום החינוך או המנהל החינוכי; ידע וניסיון בתחומי החינוך המיוחד וניסיון פדגוגי עם תלמידים בעלי צרכים מיוחדים; ותק בחינוך מיוחד של 5 שנים, ותק בניהול מוסדות או מנהל חינוכי של 3 שנים לפחות; ניסיון בתחום כלכלת החינוך, המחקר החינוכי ובתחומי החידושים והאלטרנטיבות בחינוך; כישורי ניהול צוות, יחסי עבודה מצוינים במערכת מורכבת; ידיעה של עקרונות המנהל החינוכי, ידיעה של חוקי ותקנות החינוך המיוחד. אבו האני הוא בעל תואר ראשון ותעודת הוראה בחינוך ובעל תואר שני ושלישי בעבודה סוציאלית בתחום החינוך. מכאן שהוא עונה לדרישת הסף של ההשכלה האקדמית על פי המכרז. מקורות החיים שצירף אבו האני עולה כי הוא עומד אף היתר תנאי המכרז.
על רקע האמור לעיל אין להתערב בהחלטת ועדת הבחינה הקובעת כי אבו האני, עומד בתנאי הסף למשרת מנהל המחלקה לחינוך מיוחד. ולאור האמור הבקשה למתן פסק דין הצהרתי – נדחית.
משנדחתה התביעה ישלם אלגנאמי הוצאות הנתבעים בסך של 1,500 ₪ לכל אחד מהנתבעים.
הערעור על פסק הדין הוא בזכות, ערעור ניתן להגיש לבית הדין הארצי לעבודה תוך 30 יום מיום המצאת פסק הדין לצד המבקש.
ניתן היום, י"ט אייר תשע"א, 23 מאי 2011, בהעדר הצדדים.
לאתר הבית של המועצה האזורית אבו בסמה