בקשה לערער על פסק בורר, אשר הוגשה באיחור
בפני רשם האגודות השיתופיות תיק מס' 563/130/88
תיק מס' 563/11/97
בעניין:
ע"י ב"כ עו"ד
רח' הרצל 182
רחובות 76267
טל': 08-9465811 פקס: 08-98465026
המבקשים
ובעניין : "כפר מונאש מושב עובדים להתיישבות
ע"י ב"כ עו"ד אפריים היים
רח' פומבדיתא 10
המשיבה
ה ח ל ט ה:
רקע עובדתי:
ביום 11.2.97 התקבלה בקשתה של המשיבה למנות בורר לשם יישוב סכסוך כספי שהתגלע בין הצדדים.
ביום 23.5.99 מונה עו"ד דן גינר כבורר יחיד בתיק זה (להלן: הבורר").
ביום 28.4.05 נתן הבורר פסק דינו.
ביום 16.5.05 הומצא פסק הבורר לצדדים.
ביום 25.5.05 הגישו המבקשים בקשה להארכת מועד להגשת ערעור.
ביום 29.5.05 החליטה עוזרת הרשם ומנהלת מחלקת הבוררויות להעביר את בקשת המבקשים לתגובת המשיבה.
ביום 30.5.05 התקבלה תגובת המשיב לבקשה להארכת מועד להגשת ערעור.
ביום 8.6.05 הוגשה תגובה לתגובת המשיב לבקשה להארכת מועד להגשת ערעור.
ביום 17.7.05 לאחר שובה של מנהלת מחלקת הבוררויות עו"ד
ביום 15.8.05 התקבלה בקשת המשיבה לעיקול זמני על נכסי המבקשים.
ביום 16.8.05 נתנה עו"ד
ביום 29.8.05 ניתן צו עיקול זמני על נכסי המבקשים.
ביום 26.9.05 התקבלה בקשת המשיבים להסרת העיקול על משכורותיהם.
ביום 28.9.05 ניתנה החלטתה של עו"ד
ביום 23.11.05 התקיים הדיון האמור.
תמצית טיעוני הצדדים
תמצית טענות המבקשים
יש לאפשר למבקשים לערער על פסק הבורר. היות ולא קיבלו את החלטת עו"ד
יש להסיר העיקול הזמני.
תמצית טענות המשיבה
המבקשים לא ערערו במועד ולכן אין לאפשר למבקשים ערעור על פסק הבורר.
יש לאשר את פסק הבורר.
אין להסיר העיקול הזמני.
לאחר שעברתי על החומר שלפני, הנני קובע כדלקמן:
אני דוחה את בקשתם של המבקשים לערער על פסק הבורר, לאחר המועד שקבעה
עו"ד
סוגיית הסמכויות
ב"כ המשיבה התייחס לסוגיית סמכותי לדחות את מועד הגשת הערעור. לגישתו, המועד לתחילת ספירת עשרת הימים להגשת הערעור, הוא היום בו נתן הבורר את פסק דינו, ולא היום בו הגיע הפסק לידי הצדדים. עוד טען ב"כ המשיבה, כי אין בידי (או בידי עוזר הרשם) סמכות לדחות המועד להגשת הערעור. איני מסכים לדברים אלה.
פקודת האגודות השיתופיות קובעת כי-
" (4) אם מסר הרשם איזה סכסוך לבורר או לבוררים כאמור בסעיף קטן (II(2)) רשאי הוא -
(א) לאשר את פסק הבוררים, או
(ב) אם על דעת עצמו או עפ"י בקשה שהוגשה לו ע"י אחד מבעלי הסכסוך תוך עשרה ימים מיום הפסק, לתקן את פסק הבוררים או להחזיר לבורר או לבוררים כל ענין הנזכר בפסק למען יחזרו ויעיינו בו" (הדגשה שלי – א.ז.).
מהכתוב עולה כי לכאורה מרוץ הזמן להגשת הערעור בפני על פסק בוררות לפי סעיף 52(2) לפקודת האגודות השיתופיות (להלן: הפקודה) מתחיל "מיום הפסק", אלא שכפי שמסביר המלומד עו"ד חיים נועם בספרו "אגודות שיתופיות – הלכות ופסיקה", אין זה הדין:
"כאמור, פרט לאמור בסעיף 52(4) מהפקודה לא הותקנו כל תקנות ביחס למועד הגשת הערעור ואופן הגשתו. המועד שננקב בסעיף 52(ב) "10 ימים מיום מתן פסק הבוררים" עלול ליצור את הרושם כי מדובר בעשרה ימים מיום שניתן הפסק ע"י הבורר ולא מהמועד שהפסק הגיע לידי הצד המערער. אולם ברור שפירוש כזה אינו מתקבל על הדעת, שכן מסיבות שונות פסק הבורר עלול להתעכב אצלו ואין זה הגיוני שהמועד, שממילא הינו קצר ביותר, יחל ממועד הפסק ולא מהמועד שהגיע לידו של הצד המעוניין בהגשת ערעור, ואכן זהו הפירוש שניתן ע"י כב' הרשם בפס"ד שניתן על ידו בתיק איכרי בנימינה נ' לאומי פיין :'הערעור הוגש במועד. מניין הימים מתחיל מיום שקיבל לידו המערער את פסק דינו של הבורר. אילו הייתי מקבל טענות המשיבים הרי שבמידה ופסק הבורר היה מתעכב מיום חתימתו ועד שיגורו או קבלתו על ידי המערער 10 ימים הייתה נמנעת זכות הערעור. זהו דבר שהדעת אינה סובלת אותו'.
דברים אלה שוללים טענת ב"כ המשיבה, לפיה מניין הימים מתחיל במועד נתינת הפסק, ולא ממועד הגעתו לידי הצד המערער.
הדבר דומה בעניין הארכת המועד להגשת ערעור על פסק בוררות. אמנם, לעניין זה כותב עו"ד חיים נועם כי אין להאריך (או לדחות) המועד להגשת הערעור:
"יש לציין כי המועד להגשת הערעור שנקבע בפקודה, 10 ימים, אינו ניתן להארכה וע"כ יש להקפיד על הגשת הערעור במועד"
ואוסיף על כך, שתימוכין מסוים לדברים אלה של עו"ד חיים נועם נמצא ב"עקרון חוקיות המינהל", לפיו אין סמכות לשום רשות מינהלית אלא אותה סמכות שהוענקה לה לפי חוק. לכן, לכאורה, אין סמכות לרשות ליתן הארכת מועד למבקש, אלא אם כן הוסמכה לכך הרשות בחוק. אלא שקיימים שיקולים נוספים להתחשב בהם בעניין זה, ומשקלם רב ומשמעותי. קבע השופט א. גרוניס, כ
לעניין המידתיות שבהפעלת הסמכות, אפסע בדרכו של השופט גרוניס, אשר שאב והקיש מתקנות סדר הדין האזרחי התשמ"ד – 1984 את הדין הראוי. בתקנה 528
סיפא לתקסד"א, נקבע כי ניתן להאריך מועד שנקבע בחיקוק "מטעמים מיוחדים שיירשמו"; סבורני כי זוהי המידתיות הראויה.
עם כל האמור עד כה לעניין הסמכויות להארכת מועד, אבקש להדגיש את קביעת השופט אור, בפסקה 15 לפסק דינו בפרשת הוועדה לתכנון ובניה נ' אגא וכט. השופט אור סבר כי במקרה כגון דא, יש ואפשר לשאוב הסמכות דנן מכוח הסמכות הטבועה או מכוח השלמת לקונה והיקש; זאת, ועוד הוסיף כי יש ואפשרי הדבר אף מכוח סעיף 17(א) לחוק הפרשנות, לפיו אין צורך בהוראה מפורשת על מנת להסמיך גוף המוסמך להכריע בעניין מסוים לקבוע את סדרי הדין בפניו כל עוד אלה לא נקבעו בחיקוק. אך השופט אור לא ראה צורך להיזקק להכרעה חד משמעית בדבר שאיבת הסמכות מכוח חוק הפרשנות, והותיר זאת כאפשרות בלבד.
לסיכום סוגית הסמכות
מכוח השלמת לקונה והיקש, מכוח עקרון הסמכות הטבועה, ומכוח סעיף 17(א) לחוק הפרשנות, קיימת בידי הסמכות להאריך המועד אשר נקבע בסעיף 52(4)(ב) (לפיו לחפץ לערער קיימים 10 ימים בלבד להגיש ערעורו). לדעתי, השלמת הלקונה וההיקש מתווים את הדרך לדין הראוי והנכון מבין האפשרויות הנזכרות. לפיכך, פשיטא שלעוזרת הרשם (אשר סמכויותיה בענייננו מקבילות לשלי) הסמכות להאריך מועד להגשת ערעור.
עתה, משהובהר ונקבע כי מרוץ הזמנים להארכת המועד להגשת ערעור הינו מיום קבלת הפסק בידי הצדדים, וכי יש בידי (או בידי עוזרת הרשם) הסמכות להאריך המועד להגשת הערעור, אפנה אל הדיון הנקודתי בסכסוך שלפני:
למבקשים שתי תקופות במהלכן היה עליהם להגיש ערעורם-
הראשונה, מיום 16.5.05 ועד 26.5.05; השנייה, מיום 17.7.05 ועד 27.7.05.[6]
לעניין התקופה שבין 16.5.05 ועד 26.5.05:
מדובר בעשרת הימים מיום הגעת פסק הבורר לידי המבקשים, אשר במהלכם היה עליהם להגיש ערעורם. המבקשים לא עשו זאת; בהעדר טעמים מיוחדים (המצביעים על אי צדק של ממש ואובדן הזכות המהותית של הערעור על לא עוול) לא תתאפשר הגשת הערעור. במקרה זה, טענו המבקשים כך:
"ב- 25.5.05 הועברה לרשם האגודות השיתופיות בקשה להארכת מועד להגשת ערעור, הבקשה הוגשה בתוך 10 הימים. בבקשה נאמר בין השאר שכנראה שמתאים וראוי שטרם הגשת הערעור תינתן הפסיקתא ובקשנו להורות שתנתן הפסיקתא. ציינו שעשרת הימים קצרים ביותר וצריך לקבל את התמונה הכספית העדכנית והזכרנו שמדובר במסמכים משנים עברו..."
איני מקבל טיעון זה, לפיו ראוי לכאורה, שתינתן פסיקתא טרם הגשת הערעור. טענה המשיבה:
"פסיקתה אינה חלק מפסק דין – במקרה דנן פסק בורר, למשיבה ניתנה רשות לבקש מהבורר הנכבד פסיקתה והיא גם רשאית להגיש את פסק הבורר לאחר שיאושר ע"י רשם האגודות לביצוע בלשכת ההוצאה לפועל על פי חישוב של הסכומים שנפסקו, וככל שהמבקשים ירצו לחלוק על הסכומים הנ"ל יהיה עליהם להגיש בקשה מתאימה"
ומסביר
"הפסיקתה מהווה את התוצאה האופרטיבית של פסק דין שכבר ניתן" .
וממשיך:
"פסיקתא היא תמצית של החלטה שניתנה, ללא נימוקים".
הניסיון להפוך את הפסיקתא לחלק מההליכים שטרם ההכרעה המשפטית הוא מלאכותי, ולא יצלח. אמנם, יש ופסיקתה תינתן לגבי "החלטה אחרת", אך אין זה המקרה. מדובר בפסק דין, ומלאכת הבורר נסתיימה.
קיימת אף שאלה, האם לאחר שעבר המועד הקבוע בחוק ומשלא ניתנה במועד זה החלטת עוזרת הרשם היה בסמכותה לבקש תגובה, מבלי להאריך המועד לזמן קצוב, היות וביום 29.5.05 חלף לו המועד לערעור.
לעניין התקופה שבין 17.7.05 ועד 27.7.05:
כאמור, ביום 17.7.05 ניתנה החלטת עוזר הרשם לפיה למבקשים 10 ימים להגיש ערעורם (לדעתי, ספק אם הייתה לה הסמכות לעשות כן: מצויים אנו בזמן של כחודשיים מיום המצאת פסק הבורר לצדדים!) ורק ביום 15.8.05 (כחודש לאחר שאפשרה עוזר הרשם את הערעור) נתקבלה הודעה מאת המבקשים, לפיה הם מבקשים להגיש ערעור. טענת ב"כ המבקשים היא, שההחלטה מיום 17.7.05 לא התקבלה בידה (ההחלטה נשלחה בפקסימיליה). אך גם אם נניח שכך הוא, הרי לא ייתכן שצד ימתין בלא לעשות דבר, ביודעו שמלכתחילה היו קיימים לו 10 ימים בלבד להגשת ערעור, כפי שטוענת המשיבה:
"ההחלטה של מנהלת מחלקת הבוררויות על מתן תגובה אינה הארכת מועד ולא הייתה מבעוד מועד הארכת מועד יתרה מכך הלכה פסוקה היא שמי שמגיש בקשה, במיוחד בקשה שמוגשת ביום האחרון או יום לפני המועד האחרון חייב לברר מה עלה בגורל בקשתו מה הוחלט גם אם זה כרוך בנסיעה לביהמ"ש או עיון בתיק ואם אין החלטה להארכת מועד חייב להגיש את המסמך תוך התקופה הקבועה בהוראות הדין... צד לא יכול לשבת ולחכות להחלטה לבקשתו להארכת מועד ואני בטוח שעו"ד לוין לא הייתה מעלה טענה זו בכל בית משפט... הבקשה מוגשת לאחר כ- 100 ימים... (הדגשות שלי – א.ז.)"
אני מקבל דברים אלה. מטרת הליכי בוררות הוא ייעול וקיצור הליכים. הזמן המוגבל שניתן להגשת ערעור (10 ימים) מטרתו למנוע "סחבת", כדוגמת זו הניצבת בפנינו. באת כוח המבקשים הזכירה עניין בקשתה ביום 29.5.05, והמתינה למעלה מחודשיים - מיום 9.6.05 (עת הוגש כתב התגובה של המשיבה) ועד 15.8.05, בטרם תטרח להתעניין בה שוב. התעניינותה של באת כוח המבקשים מיום 9.6.05 מעידה עליה שיודעת היא כי כך נהוג. לדעתי אין מדובר במקרה בו קיימים "טעמים מיוחדים" או שיקולי הגינות וצדק כלפי המבקשים, אשר בראייה כוללת של המקרה התמהמהו זמן רב מאוד עד להגשת ערעורם. לפיכך, אין ממש בטענות אלה של המבקשים. כאמור, מאחר ואינני ערכאת ערעור על החלטת עוזרת הרשם אין כל צורך בהחלטתי מאחר ועוזרת הרשם כבר הכריעה בסוגיה בהחלטתה מיום 16.8.05, גם לאחר החלטתה השלילית הוגש ה"ערעור" רק ביום 25.8.05. אילו הייתה הבקשה לאורכה מיום 25.9.05 מוגשת בפני, אין ספק שלא הייתי נותן כל אורכה לבקשה, שהוגשה ביום האחרון להגשת הערעור.
אינני מוצא כל צורך להתייחס לטענה כי עו"ד
לעניין בקשת המבקשים להסרת העיקול על משכורותיהם
אני חוזר על החלטתי מיום 23.11.05, שניתנה בנוכחות הצדדים, ומבטל את צו העיקול שהוצא על משכורותיהם של המבקשים,
לגבי שאר העיקולים שהוטלו על ידי עוזרת הרשם, בהתאם לסמכותי הקבועה בסעיף 53 לפקודת האגודות השיתופיות: עיקולים אלו יבוטלו תוך 10 ימים מיום קבלת החלטתי. מועדים אלו יספיקו למשיבה כדי לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל ולבקש הטלת העיקול על ידי ראש ההוצאה לפועל.
אין צו להוצאות
ירושלים, היום 29.11.05
אורי זליגמן, עו"ד
בהעדר, המזכירות תעביר רשם האגודות השיתופיות
החלטתי לצדדים ולעוזרת הרשם.
1 עת"מ 1341/01 הוועדה המקומית לתכנון ובנייה נ' אגא וכט ואח'
2 בר"ם 2340/02 הוועדה לתכנון ובניה נ' אגא וכט ואח'
3 בפסק דינו הנ"ל (הערה 1) ביושבו בערכאה קמא.
4 תמ"ש 5063/97 פלונית נ' אלמוני (בפני כבוד השופט גייפמן יהושע)
5 ש.לנדרס, "היקש או מוקש – על מילוי החסר בתחום האגודות השיתופיות" הפרקליט מ (תשנ"ג) 485
6 זאת מבלי לקבוע כי לא היה זה מחובתם של המבקשים לדאוג להגשת ערעורם אף בין התקופות האלה.
7 א. גורן "סוגיות בסדר דין אזרחי" (מהדורה שמינית תשס"ה – 2005) 308