הארנונה עבור "קאנטרי קלאב" בסביון יקרה ממקומות אחרים

בבית משפט המחוזי מרכז בשבתו כבית-משפט לעניינים מנהליים בפני כב' השופט אהרן מקובר. עת"מ 11194-10-10 י.ג.ד. נופש וספורט נ' מנהלת הארנונה במועצה מקומית סביון
הרקע

חברת י.ג.ד. נופש וספורט מחזיקה בקאנטרי קלאב סביון, הנמצא בתחומי מועצה מקומית סביון. השומה המקורית של הארנונה במקום הינה 1.2 מליון ₪, אולם החברה חויבה בשנת 2009 בשומה בשיעור הגבוה בכחצי מליון ₪ מהשומה המקורית, וזאת בעקבות מדידה של בתי העסק שביצעה המועצה בשנת 2009. יש לציין, כי תעריף הארנונה מתבסס על שני סוגי קרקעות, האחד הינו לנכס המשמש כקאנטרי קלאב, והאחר הינו לקרקע תפוסה.

החברה משיגה על שיעור הארנונה שחויבה לשלם, וטוענת כי החיובים הוטלו עליה חיובים רטרואקטיביים לשנים 2009-2010, כאשר לטענתה, אין חוק המתיר למועצה להטיל חיובי ארנונה באופן רטרואקטיבי, וודאי מבלי שהוחל שינוי פיסי בנכס.

בנוסף, טוענת החברה, כי כל בית עסק במועצה מסווג כ"עסק", אולם, הקאנטרי מסווג תחת "קאנטרי קלאב", סיווג נפרד משאר העסקים, אשר לו תעריף מיוחד הגבוה פי 3 מעסק רגיל, ודבר זה מהווה אפליה.

כמו כן, טוענת החברה, כי היא מחויבת בתעריף גבוה במיוחד, הקרוב למדרגה המקסימלית הקבועה בתקנות, בעוד שאר תעריפי העסקים קרובים יותר למדרגה המינימלית. בנוסף, טוענת החברה, כי תעריף הקאנטרי קלאב במועצה, גבוה יותר משאר תעריפי הקאנטרי קלאב במדינה.

מנגד, טוענת המועצה, כי במדידות שבוצעו בשנת 2009 התברר כי השטחים בהם מחזיקה החברה גדולים ממה שדווח למועצה, ולכן החברה שילמה פחות ממה שהיתה אמורה לשלם, ולכן עליה לשלם יותר כעת כדי להשיב את מה שלא שילמה.

בענין סיווג הקאנטרי, טוענת המועצה, כי הקאנטרי מסווג כמועדון ספורט מיום היווסדה של המועצה ובכפוף לאישור שר הפנים, וכי מדובר בסיווג מדויק בהתאם לשימוש הנעשה בנכס.

בענין תעריף הקאנטרי, טוענת המועצה, כי התעריף וסיווגו הינם בהתאם לשיקול דעתה של הרשות המנהלית, וכי תעריף זה מצוי סביר בהתאם לנסיבות. המועצה מדגישה, כי לכל רשות יש את הסיבות שלה בקביעת תעריפיה, ואף המומחה מטעם החברה הודה כי לא ניתן לבחון את סבירות התעריף באמצעות השוואה למקומות אחרים כי לכל מקום יש את המאפיינים והנסיבות שלו.

 

דיון והכרעה

ראשית, מציין ביהמ"ש, כי כדי לחייב ארנונה בחיובים רטרואקטיביים כפופה המועצה לחזקה פרשנית נגד תחולה למפרע, ולכן ידו של ביהמ"ש קפוצה בהתרתם, אולם חיובים שאינם רטרואקטיביים אינם כפופים לחזקה זו, אך כן כפופים למבחן הסבירות בשיקול הדעת של הרשות.

ביהמ"ש מציין, כי היות והשומה המתוקנת הוצאה בתחילת שנת 2010, וכללה תיקון שומת הארנונה משנת 2009 ואילך, הרי שחיוב הארנונה על שנת 2009 הינו רטרואקטיבי, ולכן המועצה רשאית לחייב עבורו החל ממועד החלטתה והודעתה לחברה. ביהמ"ש מוסיף ומדגיש, כי כאשר המועצה לא מנמקת מדוע לא חייבה את החברה בארנונה בהתאם לשטח שהוחזק על ידה בפועל, היא איננה רשאית לחייב את החברה בתשלום רטרואקטיבי עבור תקופה זו.

מנגד, מציין ביהמ"ש, כי החיוב שהתקבל לשנת 2010, התקבל בראשית 2010, ויש להניח כי המועצה התכוונה לחייב להמשך השנה, והיות והחברה לא הוכיחה אחרת, הרי שלא מדובר בחיוב רטרואקטיבי, ולכן רשאית המועצה לדרוש תשלום זה.

בעניין סיווג תעריף הארנונה כקאנטרי קלאב, מציין ביהמ"ש, כי בהתאם לאמור בצו הארנונה, סיווג מועדון ספורט קיים במועצה מזה שנים רבות, וכל עוד סיווג זה תואם לסיווג הכללי המפורט בתקנות ההסדרים ומצוי בטווח התעריפים המצוין בתקנות, והינו בהתאם לשימוש שעושה המחזיק בנכס, רשאית הרשות המקומית לקבוע, משיקולים ענייניים, סוגי תעריפים שונים לפיהם יש לחייב נכסים בתחומה.

כמו כן, מציין ביהמ"ש, כי מעיונו בצו הארנונה נלמד, כי הסיווג שניתן לקאנטרי תואם את שימושו, ולכן אין מדובר באפליה, שהרי המועצה רשאית להבחין בין סוגי נכסיה לצורך סיווגם. ביהמ"ש מוסיף, כי החברה לא הוכיחה כי היא מופלית לרעה לעומת שאר מחזיקי הנכסים בתחום המועצה אשר שימושם זהה לה. ביהמ"ש מדגיש, כי חיוב החברה תחת הסיווג "קאנטרי" הינו מכיוון שהיא היחידה שמפעילה קאנטרי קלאב ברחבי המועצה.

בעניין השוואת תעריף הקאנטרי למקומות אחרים, מציין ביהמ"ש, כי לכל רשות יש את שיקוליה בקביעת התעריף, ובהשוואה שערכה החברה אין כדי להוכיח כי מדובר בתעריף מופרך ובלתי סביר באופן קיצוני, כל עוד ווידאה הרשות כי התעריף הנקבע נמצא בטווח החוקי הקבוע בתקנות ההסדרים.

בענייננו, פסק ביהמ"ש, כי התעריף שהמועצה קבעה נמצא בתקנות ולכן נדרש רף גבוה של הוכחה מהחברה הטוענת לחוסר סבירות בגובה התעריף. ביהמ"ש מציין, כי בין השיקולים להעלאת התעריף קיימים גודל השטח ושימוש ע"י תושבי הרשויות הסמוכות ולאו דווקא ע"י תושבי המועצה. בנוסף מדגיש ביהמ"ש, כי השוני בין תעריפי החיוב בקאנטרי ברחבי הארץ נובע, ביין היתר, מההבדלים בגודל היישוב, מיקומו הגיאוגרפי, גודל האוכלוסייה והרמה החברתית כלכלית ביישוב.

 
סיכום

ביהמ"ש מקבל את טענת החברה בדבר החיוב הרטרואקטיבי לשנת 2009, אולם דוחה את שאר טענותיה, וביניהן, הטענה כי התעריף שנקבע ע"י המועצה חורג מהמותר.

ניתן ב- י"ד חשון תשע"ג, 30 אוקטובר 2012,

לאתר מועצה מקומית סביון

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: