מבקרת המועצה לא עמדה בתנאי סף וכהונתה הופסקה לאחר 3 שנים.

בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק

בג"ץ 4876-24 ריואא נערה ח'טיב נ' בית הדין הארצי לעבודה

                                                                

תמצית:

מקרה דנן, עוסק בעתירתה של ריואא נערה ח'טיב (להלן: "ריואא ח'טיב") על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה (להלן: "בית הדין האזורי לעבודה") להעבירה מתפקידה כמבקרת מועצת דיר חנא כיוון שלא עמדה בתנאי הסף אשר נקבעו במכרז בו זכתה.

 

רקע וטענות הצדדים:

מועצת דיר חנא פרסמה מכרז לשם מינוי מבקר פנים וממונה על תלונות ציבור במועצה. ביום 1.11.2020 כונן מינוייה של ריואא ח'טיב לתפקיד, ריואא זכתה במכרז מבין שבעה מועמדים אשר הגישו את מועמדותם. ביום 7.2.2021 הגישה העמותה "עורכי דין לקיום מנהל תקין", תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בטענה שריואא אינה עומדת בתנאי הסף המחוקקים בדבר ניסיון מקצועי, ניסיון של שנתיים לפחות בעבודת ביקורת ועל כן יש לבטל את מינוייה לתפקיד. לאחר שלוש שנים ממינויה לתפקיד הכריע בית הדין כי ריואא ח'טיב לא עומדת בתנאי הסף אשר נדרשים בחוק לשם מילוי תפקידה. מפאת חשיבותם של תנאי הסף וכיוון שמדובר בפגם מהותי, יש להעבירה מתפקידה והורה על ביטול המכרז. לאחר החלטה זו הגישה ריאא ערעור לבית הדין הארצי לענייני עבודה, אשר נדחה בשל הפגמים אשר נפלו בידי הרשות בעת עריכת המכרז, כיוון שהסתמכו על מידע שגוי אשר הציגה להם ריואא ח'טיב ולא הסתמכו על כל השיקולים הרלוונטיים בעת שקבעו כי זכתה במכרז. בבית הדין הארצי נקבע גם כי, למעט חריגים, פעילות התנדבותית לא יכולה להיכלל בתקופה הנדרשת לניסיון תעסוקתי. ריואא ביקשה מבית המשפט ליתן צו ביניים לעיכוב סיום העסקתה וביטול החלטת בית משפט קמא, היא הצביעה על כך שהגיעו להחלטה זו בחלוף השנים, לאחר שכבר מילאה את תפקידה וצברה ניסיון בתקופת עבודתה בתפקיד וכי יש להכיר בניסיון זה בדיעבד בעת בוחנים את עמידתה בתנאי הסף במכרז. הוסיפה וטענה, כי התנאים המנויים בחוק אינם ברורים דיים ופורשו באופן צר מדי.

 

דיון והכרעה:

בית המשפט העליון קבע כי אינו משמש כערכאת ערעור על פסקי דין של בית הדין הארצי לעבודה. בהתאם לכך, בית המשפט העליון מנוע מלהתערב בהחלטותיו למעט מקרים חריגים בהם נדרש לתת צדק עקב התגלות של טעות מהותית אשר לה חשיבות משפטית או ציבורית. בית המשפט לא השתכנע כי מקרה דנן דורש התערבות מסוג זה וכי אין לעתירה אופי ציבורי מעבר למקרה הפרטני המתואר. מההכרעות בבתי משפט קמא, למד בית המשפט העליון כי השיגו על עמידתה בתנאי הסף בסמוך למינויה של ריואא ולא בחלוף השנים כפי שטענה, השיהוי בהשגה על מינויה נבע אך ורק מעיכוב ההליכים. בבתי משפט קמא, אף נקבע במפורש אף כי אין להחיל את דוקטרינת הבטלות היחסית ולהחזיר את ההחלטה לוועדת המכרזים בעת שנפל פגם במינוי עקב אי עמידה בתנאי חקיקתי. בית המשפט העליון הכריע כי לא נפל פגם בהכרעת הערכאות הקודמות וכי החלטתם הולמת את ערכי המכרז ההוגן, את ההנחיות החקיקתיות, עקרון השוויון וציפיותיהן הסבירות של הצדדים. 

 

סיכום:

העתירה נדחית, לא ניתן צו להוצאות.

ניתן היום, ט"ו בתמוז התשפ"ד (21.7.2024).

 

 

יצירת קשר

השאירו פרטיכם ונחזור אליכם בהקדם: