תשובות לשאלותיו של נציג היישוב במליאת המועצה האזורית
1. שאלה- ייעוץ משפטי / פרה-רולינג : מיהו הגורם המוסמך והרשמי מטעם מפעם לייעץ ולענות לנו (בכתב) על שאלותינו ?
תשובה- שאלות בתחום הייעוץ המשפטי מוצע להפנות לאגף הביקורת במשרד הפנים או למשרד היועץ המשפטי במשרד הפנים. לגבי ייעוץ משפטי שוטף, הועד המקומי כמו כל תאגיד, צריך לשכור את שירותיו של יועץ משפטי. במידה ונציג המליאה ביישוב מבקש יעוץ משפטי, הוא יכול לפנות אל היועץ המשפטי של המועצה האזורית.
לא ידוע לח"מ על קיומו של מוסד פרה-רולינג בתחום הוועדים המקומיים.
2. שאלה- מה הדין במקרה בו ועד "סותם את הפה" לנציג היישוב במליאה ולא נותן לו להתבטא בדיוני הועד (ללא הצבעה כמובן), דבר העלול לגרום נזק לישוב כיוון שלנציג המליאה מידע עצום מהמועצה ?
תשובה- סעיף 104(ג) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) התשי"ח- 1958 קובע: "נציג האזור שבו מצוי היישוב במועצה אזורית יוזמן לישיבות הועד המקומי של אותו יישוב"
סעיף 104(ג) הוסף לצו בשנת 2004, בעקבות מסקנות דו"ח ועדת אמרני, שעסקה במעמדו וסמכויותיו של הוועד המקומי ביישובים אשר בתחום מועצה אזורית, ובנושא מערכת יחסי הגומלין בין המועצה האזורית לבין הוועדים המקומיים ביישובים אשר בתחומה. ועדת אמרני סברה כי ראוי לקיים קשר שוטף בין נציג היישוב שנבחר למליאת המועצה לבין הוועד המקומי, אשר הוא הגוף המייצג את היישוב, וזאת בשתי דרכים: השתתפות הנציג או הנציגים כמשקיפים בישיבות הועד המקומי, ומתן דיווח שוטף של הנציג במליאה לחברי הועד על פעילותה של המועצה, בעיקר בנושאים הנוגעים ליישוב.
כלומר, מעמדו של נציג היישוב במליאה הוא כמשקיף אשר יש לו זכות דיבור והוא חייב במתן דיווח שוטף לחברי הועד במהלך ישיבות הועד, בעניינים הנוגעים לפעילות המועצה וליישוב.
ועד
3. שאלה- מה הדין כאשר נציג היישוב במליאה מבקש לקבל לידיו ניירת ומידע (מצולמים כמובן) והוועד מסרב ו/או מתנה ב"לראות ולא לצלם" ו/או דורש כסף על הצילום ?
תשובה- ספרי הועד המקומי, מסמכיו ותעודותיו פתוחים לעיון ולבדיקה לפני כל חבר ועד מקומי, והוא רשאי להכין העתק או תקציר מהם, ובלבד שלא יוציא ספר, מסמך או תעודה כאמור ממשרדי הועד המקומי בלי הסכמתו בכתב של יו"ר הועד המקומי.
כל משלם מסים או תושב זכאי —
לעיין, בשעות העבודה במשרדי הועד המקומי, בכל פנקס בוחרים, לוח שומה, חוק עזר, תקנה או הודעה של הועד המקומי ובכל מסמך אחר שפורסם על ידי הועד המקומי או בשמו או בענייניו וכן בחומר ומסמכים של ועדת השומה ושל ועדת הערר לעניני שומה, בנוגע לענין שהוא מעונין בו, ולהכין לעצמו העתק או תקציר מהם — ללא תשלום כל שהוא;
לעיין, בשעות העבודה במשרדי הועד המקומי, בתשלום שיקבע הועד המקומי ושלא יעלה על 500 פרוטה (שקלים חדשים) אלא באישור השר, בספרי הפרוטוקולים של הועד המקומי פרט לפרוטוקולים של ישיבותיו בדלתיים סגורות, או בדינים וחשבונות הכספיים של הועד המקומי ובדינים וחשבונות של מבקר החשבונות, ולהכין לעצמו העתק או תקציר מהם;
לקבל העתקים או תקצירים מן הספרים, המסמכים והתעודות האמורים בתשלום סביר שייקבע על ידי הועד המקומי, ושלא יעלה על לירה אחת (שקל חדש) אלא באישור השר, בעד כל דף או חלק מהדף של כל העתק או תקציר.
נציג היישוב במליאת המועצה איננו חבר ועד אולם הינו תושב היישוב ומשלם מסים ליישוב ולכן מעמדו ביחס לזכות העיון והצילום של מסמכי הועד המקומי הוא כשל משלם מסים או תושב.
חשוב לציין בהקשר לזכות העיון והצילום של מסמכי הועד המקומי, כי ניתן לפנות אל הועד המקומי גם בבקשה לקבלת מידע לפי חוק חופש המידע, תשנ"ח-1998. חובת גילוי מידע לפי חוק זה חלה גם על הועדים המקומיים בישראל (רשות מקומית), וכל אזרח ישראלי או תושב ישראלי זכאי לקבל מידע מכל רשות ציבורית, בכפוף לסייגים הקבועים בחוק והיקף הגילוי החל על הרשות הציבורית רחב יותר מזה הקבוע בצו המועצות האזוריות.
יצויין עוד, כי בבקשה לקבלת מידע לפי חוק זה אין חובה לציין את הטעם לבקשה. עבור הטיפול בבקשה והפקת המידע המבוקש, חייב המבקש בתשלום אגרה כמפורט בתקנות חופש המידע.
4. שאלה- הפצת מכתבי הנציג ביישובו. מי המממן והמפיץ אותם ?
תשובה- ככל שמדובר במכתבים הנושאים את דבר המועצה, יכול נציג היישוב במליאה לפנות