בחירת חברי ועד מקומי
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לאופן בחירת חברי ועד מקומי בקבוץ בנסיבות בהן יש צורך במילוי מקום פנוי בוועד, ולהלן חוות דעתנו:
א. רקע עובדתי
1. בקיבוץ, חלף קיום בחירות לראשות המועצה האזורית (להלן: "המועצה") והוועדים המקומיים בשטח שיפוטה, הוגשה רשימה משותפת לקבוץ ולתושבי ההרחבה ביישוב אשר מנתה 7 מועמדים. 5 המועמדים הראשונים מתוך הרשימה הוכרזו כחברי הועד המקומי של היישוב.
2. במהלך השנים התפטרו 2 חברי הוועד המקומי ובמקומם התמנו, לפי תורם ובהתאם להוראות צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 (להלן: "צו המועצות האזוריות"), שני המועמדים הנוספים ברשימה.
3. לאחרונה, התפטרו שני חברי וועד נוספים מתוך הרשימה, לרבות יו"ר הוועד. לפיכך נוצר מצב בו הוועד המקומי נותר ללא יו"ר וועד וכאשר הוא מונה 3 חברים בלבד.
4. 3 חברי הועד הנותרים בחרו ממלא מקום זמני ליו"ר הוועד. במקביל פנו חברי הוועד המקומי ב"קול קורא" לתושבי היישוב להציע מועמדים למילוי המקומות הפנויים בוועד המקומי.
5. המלצת התושבים התבצעה בדרך של משאל אשר נערך בקלפי. במסגרת המשאל המליצו התושבים על שני מועמדים חדשים (להלן: "המומלצים").
6. לאחר קיום המשאל זימנו חברי הוועד המכהנים ישיבת וועד מקומי.
7. בסמוך ובמקביל לזימון זה ביקשו המומלצים, אשר רואים עצמם כמי שנבחרו לכהן בוועד המקומי והמבקשים זימון מהיר יותר של ישיבת וועד, לזמן בעצמם ישיבת וועד מקומי.
8. לאור כל האמור לעיל נדרשנו לבחינת מעמדם המשפטי של המומלצים ואפשרויות הפעולה העומדות בפני הוועד המקומי.
ב. רקע נורמטיבי
9. הוראות המסדירות את אופן איוש מקום שנתפנה בוועד מקומי מעוגנות בסעיף 130 לצו המועצות האזוריות.
10. בהעדר מועמדים ברשימת הוועד המקומי אשר יכולים לאייש את המקומות שהתפנו בוועד, ההוראה הרלוונטית לענייננו הינה הוראת ס' 130ג', אשר נוסחה כדלהלן:
"אם אין מי שימלא את המקום הפנוי לפי סעיף קטן (ב), יבחר הועד ללא דיחוי, על פי החלטה של מחצית חבריו לפחות, אדם שהוא כשר לפי צו זה להיבחר כחבר הועד. בקבלת החלטה בענין זה יתחשב הועד בהצעת מגישי הרשימה שמתוכה נבחר החבר שחדל לכהן, ולא יפסול מועמד שהוצע כאמור אלא באישור המועצה. הוראות סעיף קטן זה יחולו גם על מילוי מקום פנוי של חבר נציגות, אולם בחירת החבר החדש תיעשה בהחלטה של חברי הנציגות הנותרים."
11. ההוראות המסדירות את בחירת יו"ר ועד מקומי והרלוונטיות לענייננו, מעוגנת בסעיפים 104 (א) ו- 105 (א) לצו המועצות האזוריות, אשר נוסחן כדלהלן:
"104(א) ועד מקומי נבחר יתכנס לישיבתו הראשונה, על פי הזמנת ראש המועצה, לא יאוחר מ-14 ימים מיום תחילת כהונתו; ראש המועצה ישב בראש הישיבה וינהלנה עד אשר ייבחר ראש הועד המקומי כאמור בסעיף 105. "
"105 (א) בכפוף לאמור בסעיף 129, ועד מקומי יבחר בישיבתו הראשונה את אחד מחבריו לראש הועד; הבחירה תיעשה בהצבעה גלויה והמועמד שיקבל למעלה ממחצית הקולות של כל חברי הועד הוא הנבחר; לא קיבל שום מועמד רוב כאמור, תיערך הצבעה שנית והמועמד שיקבל למעלה ממחצית הקולות של חברי הועד המצביעים הוא הנבחר."
12. ההוראה הרלוונטית לענייננו המסדירה את סמכות המועצה לפעול למינוי וועד מקומי מקום בו הוועד אינו ממלא את הוראות הדין, מעוגנת בסעיף 127 לצו המועצות האזוריות, ונוסחה כדלהלן:
"נראה למועצה כי ועד מקומי אינו ממלא את התפקידים שהוטלו עליו לפי הפקודה, צו זה או כל דין אחר, או שאינו מנהל כשורה את תחום שיפוטו, רשאית היא, באישור הממונה, להורות על בחירת ועד ולקבוע את תאריך הבחירות או למנות, לאחר התייעצות עם הגופים הציבוריים הנוגעים בדבר, ועד מתוך אנשים שכשרים להיות חברי ועד או למנות, לאחר התייעצות כאמור, ועדה למילוי תפקידי הועד המקומי, ובלבד שמימון פעילותו של הועד הממונה ייעשה מתקציב הועד המקומי."
ג. דיון ומסקנות
13. כפי שהובא לעיל, מינוי חברי וועד מקומי בהעדר מועמדים נוספים ברשימת הוועד הנבחרת, צריך שיתבצע תוך התחשבות חברי הוועד בהמלצת מגישי הרשימה.
14. בענייננו, מגישי הרשימה (המשותפת והיחידה) הינם תושבי היישוב כולו. בהתאם, ערך הוועד התייעצות עם תושבי היישוב באמצעות "קול קורא" ומשאל אשר תוצאותיו הביאו להמלצה על שני המומלצים.
15. ויודגש, בהתאם להוראות ס' 130 ג' אשר הובא לעיל, מינוי חברי הוועד מתבצע על ידי חברי הוועד המכהנים בלבד. עד לקבלת החלטה מטעמם, מי שהומלצו על ידי מגישי הרשימה הינם בגדר מומלצים/מועמדים בלבד.
16. לאור האמור לעיל ניתן לקבוע כבר בשלב זה, כי בכל מקרה, אין באפשרות המומלצים להורות על זימון ישיבת ועד מקומי בטרם מונו כדין (אם בכלל) לכהן כחברי וועד ההנהלה.
17. על מנת שלא יחסר הנייר יודגש עוד כי אף אין באפשרות ראש המועצה להורות בעצמו על זימון הוועד לישיבה לצורך בחירות יו"ר וועד (כקבוע בסעיף 104(א) לצו המועצות האזוריות), שכן אין המדובר בעניינו בזימון ישיבה ראשונה לוועד מקומי חדש, אלא המדובר בוועד מקומי מכהן.
18. מניתוח העובדות והדין עולה כי במצב דברים זה עומדות לוועד המקומי המכהן (3 החברים), מס' אפשרויות, אשר יוצגו להלן:
18.1. למנות את המומלצים אשר הומלצו על ידי מגישי הרשימה לכהונה בחברות בוועד.
18.2. למנות מועמדים אחרים (בעלי כשירות) לחברות בוועד המקומי. יודגש כי במצב דברים זה ועל פי הוראות ס' 130(ג) לצו המועצות האזוריות, לא ניתן יהיה לבצע המינוי בלא אישור המועצה.
עוד יודגש כי לאור האמירה הברורה של הציבור באשר לזהות התושבים המועדפים עליו לכהונה בוועד המקומי, יקשה מאוד על המועצה להסכים למינוי אחרים מאלו שהומלצו אלא בנסיבות של פסילת המומלצים בשל אי עמידתם בתנאי הכשירות הקבועים בדין (דרישת תושבות, גיל וכיו"ב).
18.3. אפשרות נוספת העומדת בפני הוועד המקומי המכהן הינה שלא לפעול להשלמת המקומות הפנויים. יודגש כי במצב זה לא יעמוד הוועד המקומי בהוראת סעיף 130 (ג) המטילה על הוועד פעולה "ללא דיחוי". לפיכך, יהיה על המועצה להכריז על הועד המקומי כ- "וועד נחשל", להפעיל סמכותה בהתאם להוראות סעיף 127 לצו המועצות האזוריות (לעיל) ולפעול למינוי ועד ממונה.
ד. המלצה
19. באשר לאופן פעולת הוועד המקומי בנוגע למילוי המקומות שהתפנו, הרי שלאור האמור לעיל, מומלץ לוועד המקומי לפעול כדלהלן:
19.1. ממלא מקום יו"ר הוועד יזמן ישיבת וועד מקומי (בהשתתפות 3 חברי הוועד המכהנים בלבד).
19.2. בישיבת הוועד המקומי תתקבל החלטה על השלמת הרכב הוועד ותיקבע ישיבת וועד בהשתתפות המומלצים.
19.3. בישיבת הוועד בהשתתפות המומלצים ייבחר יו"ר קבוע לוועד ויידונו יתר נושאי היישוב שעל הפרק.
התבקשנו לבחון הסבת שירותי השמירה בישוב משירותים המופעלים על ידי חברת שמירה חיצונית לשירותי שמירה המופעלים באמצעות תושבי המושב והאם ניתן לאכוף ולחייב תושבים לקחת חלק בהפעלת שירותי השמירה במושב.
להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכותם של חברי המליאה במועצה האזורית לעיין בנתוני השכר של עובדי המועצה בכלל ושל עובדי המועצה הבכירים בפרט וכן בפרטי התקשרויות עם יועצים. להלן חוות דעתנו:
חוק מוסר תשלומים תשע"ז-2017, והשלכותיו על רשויות מקומיות
הרצאה מס' 3 בסדרת ההרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 2 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 1 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאתו של עו"ד איתן מימוני בנושא "היטל השבחה", הועבר בפני מליאת המועצה האזורית מטה אשר ביום 20.2.2017.
הרצאה שהועברה ע"י עו"ד תומר טבק בינואר 2017 לעובדי האגף לאיגוד שיתופי במסגרת יום עיון למשרד רשם האגודות השיתופיות
הרצאה שהועברה על ידי משרדנו ביולי 2016 במועצה אזורית רמת הנגב.
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדרכי הגבייה העומדות בפני ועד מקומי רגבה (להלן: "הועד") כנגד תושבים אשר אינם משלמים את מיסי הועד. להלן חוות דעתנו:
הרצאה אשר העביר עו"ד איתן מימוני, במסגרת יום עיון בנושא השכרת דירות להנהלות יישובים.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למותר והאסור בחופים אשר בתחומי הרשות המקומית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכאותו של עובד לתשלומים עבור תוספת וותק, קרן פנסיה וקרן השתלמות, במהלך חופשה ללא תשלום.
נתבקשנו להתייחס לסוגיית משך כהונתו של יו"ר הועד באגודה, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר סוגיות הנוגעות לגביית חובות מיסי ועד מקומי. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאחריות המקצועית וחשיפה לתביעות משפטיות של חברי וועד הנהלת האגודה במושב וחברי הועד המקומי במושב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לבדוק האם קמה לרשות המקומית חובת דיווח למשטרה על מעשיו של נהג הסעות אשרשוחח עם ילדי ההסעה על עניינים מיניים. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר שאלות הנוגעות לנוכחות גורמים שונים בישיבות של הועד המקומי. להלן חוות דעתנו:
התבקשנו לחוות דעתנו בשאלה האם קיים ניגוד עניינים בין כהונת חבר ועד המקומי, לבין עבודתו במתנ"ס אשר בשליטה של המועצה האזורית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע למספר עניינים הנוגעים ישיבתו הראשונה של ועד מקומי ממונה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאופן בו ניתן להחליף את נציב היישוב במליאת המועצה האזורית, האם הדבר בסמכות המועצה או וועד היישוב, וכיצד נקבע מי יימלא את התפקיד. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרויות העומדות בפני מעסיק בכל הנוגע לעובדים אשר אינם מחתימים שעון נוכחות (אין מדובר במאגר ביומטרי) ובאשר לעובדים אשר אינם מגישים דו"ח נוכחות (להלן: "העובדים"), ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלה, האם חבר מליאת רשות מקומית יכול לכהן כמנכ"ל עמותה עירונית בבעלותה של הרשות, והאם גזבר הרשות רשאי לכהן כגזבר עמותה זו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לזכות העיון במסמכי ועד מקומי של תושב היישוב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס לשאלה האם באפשרות ועד מקומי להשכיר שטחי פרסום במבנים ציבוריים באחריותו. להלן חוות דעתנו:
להלן סקירה שהכין משרדנו אודות המצב המשפטי באשר לסוגייה של פרישת חברים מן האגודות הקהילתיות, וזאת בעקבות פסק דין אשר ניתן לאחרונה שעסק בנושא בהרחבה:
התבקשנו לחוות דעתנו באשר להפסקת חברותו של חבר קיבוץ, בשל כך שהוא מתגורר בחו"ל ואינו נמצא בקשר עם הקיבוץ. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלת אחריות חברי אגודה שיתופית קהילתית בקיבוץ (להלן: "האגודה") ביחס לחובותיה של האגודה וכן בנוגע לנוהל פירעון חוב האגודה במקרה בו חברי האגודה אינם בעלי אחריות אישית לחובותיה.
נתבקשנו להתייחס לתיקון לצו המועצות המקומיות(מועצות אזוריות), הנוגע לחובה להקלטת ישיבות מליאת המועצה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בקשר עם חובת אגודה קהילתית לרכוש מזון המיועד למוסדות חינוך שונים בתחומיה המנוהלים על ידה, מספק מזון בעל רישיון עסק.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לשאלה – האם מותר להחנות קרוואנים בשטח המיועד לחניה לחוף. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע ליחסי הועד מקומי עם האגודה השיתופית חקלאית ועם האגודה הקהילתית, וכן באשר לאפשרות של עובד המועצה לכהן כחבר ועדת ביקורת של ועד מקומי. ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למספר שאלות הנוגעות לסוגיית זהות הוועדים בין ועד מקומי לבין אגודה קהילתית (להלן: "האגודה") המצויים בשטחי יהודה ושומרון. להלן חוות דעתנו.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרות להקים מערכת סולארית על גגות שטחי מקרקעין אשר ניתנה בהם זכות הרשאה. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדינו של חבר ועד מקומי, אשר איננו משתתף בישיבות ועד, האם יו"ר הועד המקומי מוסמך לפטרו ולפנות למועמד הבא אחריו בתור באותה רשימה? להלן חוות דעתנו:
התייחסות לדו"ח ועדת הביקורת של הועד המקומי.
נתבקשנו לחוות דעתנו לגבי תקינותם של מכתבי פרישה מאגודה קהילתית אשר שלחו מספר חברי אגודה. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאיזון הנכון בין רצונה של ועדת הביקורת של הועד המקומי לבצע את עבודתה, לבין הפגיעה הנגרמת ביכולת התפקוד של הועד המקומי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיה של הטלת וגביית התשלומים ביישוב קהילתי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למשמעות האצלת סמכויות מן המועצה לועד המקומי והאם יש במהלך זה כדי לחשוף את חברי הועד לתביעות משפטיות מן הגורמים השונים. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בשאלה - באילו מקרים תחול אחריות אישית על בעלי התפקידים באגודה ומה ניתן לעשות בכדי להבטיח כיסוי ביטוחי לבעלי התפקידים? ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים (להלן: "המרכז" ו-"היישוב" בהתאמה). בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיות העולות מתוך מנגנון העברת תלמידים המתגוררים בשטחה של רשות מקומית, מחטיבת ביניים אזורית אחת לחטיבת ביניים אזורית אחרת, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בדבר ההיבטים השונים הקשורים בחברי קיבוץ, המבקשים לבנות בית מגורים בקיבוץ בהתאם להחלטות שיוך הדירות.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרותה של רשות מקומית להעסיק סייעת רפואית המלווה ילד בעל צרכים רפואיים ייחודיים (עד כדי סכנת חיים), במשך 6 ימים בשבוע, בהתאם לשעות הלימודים באותו מוסד חינוכי, וכן כיצד ביכולתה לפעול במקרה של סירוב מצד הסייעת הרפואית לעבוד בהתאם להיקף המשרה הנדרש, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו על ידך לחוות דעתנו בנוגע להמשך העסקת מזכירה בבית ספר יסודי רשמי באמצעות רשות מקומית, אשר בעלה הינו מנהל בית הספר המועסק על ידי משרד החינוך, ולהלן חוות דעתנו:
האם לצורך שימוש בצילום כראייה משפטית, בקרות אירוע, מוטלת חובה על הישובים אשר בתחום מועצה האזורית להתריע בפני הנכנסים והיוצאים מיישובי המועצה, כי מוצבת מצלמה המתעדת את מעשיהם?
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים. בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו ביחס לשאלה האם חלה על היישוב חובה להמשיך ולדאוג להחזקת גני הילדים (מעל גיל 3) בתחומו.
נתבקשנו לחוות דעתנו בעניין תוקפה החוקי של ההחלטה על הקמת גן יישובי, נוסף על מערכת הגנים המתוקצבת על ידי משרד החינוך, וכן גביית תשלומים מעבר לקבוע בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, באגודה אגודה שיתופית חקלאית להתיישבות קהילתית בע"מ מסוג יישוב קהילתי
האם מועצה אזורית יכולה להרחיב היקפן של עבודות בנייה באמצעות אותו הקבלן או שמא יש צורך בעריכת מכרז חדש?
מטרתו של מדריך זה הינה להקל במעט את ההתמודדות עם סבך החוקים והתקנות, להבדיל בין עיקר וטפל, ולפרוש את המידע המשפטי הראשוני לו אתה זקוק בדרכך.
האם פרסום בעיתון רשות מקומית מהווה הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959? מהן הדרכים לתקוף או למנוע את הוצאת העיתון המפר?
האם החלטת הוועד המקומי בקשר להצבת פסי האטה בכניסה ליישוב הינה חוקית?
האם וועד שמונה ע"י רשם האגודות השיתופיות באגודה שיתופית, רשאי לאשר תקציבים ומאזנים וכן קבלת חברים לאגודה ללא אישור האסיפה הכללית של האגודה?