לכל שאלה חייגו:
03-5629911
03-5629911
דרכי הגבייה של הועד המקומי
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדרכי הגבייה העומדות בפני ועד מקומי רגבה (להלן: "הועד") כנגד תושבים אשר אינם משלמים את מיסי הועד. להלן חוות דעתנו:
- הליכי הגבייה האפשריים
- סעיף 133(ג) לצו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות) קובע, כי גבייתם של מיסי ועד מקומי תעשה על פי דיני גבייתם של מיסי המועצה, בשינויים המחויבים, כאשר ליו"ר הועד יהיו אותן סמכויות שיש לראש מועצה בקשר לגביית המיסים.
- בנוסף, קובע סעיף 19 לפקודת המועצות המקומיות, כי לעניין גביית ארנונה, דין הועד המקומי, כדין מועצה מקומית, אלא שסמכותו של ראש עיריה ניתנת לעניין זה לראש הועד המקומי, כאשר שר הפנים רשאי, להגביל את סמכויותיו של ועד מקומי לעניין זה או להעבירן למועצה המקומית.
- אם כן, בדומה לכל רשות מקומית, גם הועד רשאי לבחור האם ברצונו לקיים הליכי גבייה מנהליים על פי פקודת העיריות או על פי פקודת המיסים (גבייה), או שמא ברצונו להגיש תובענה לביהמ"ש המוסמך.
- הליכי הגבייה המנהליים נותנים לרשות אמצעי יעיל לגביית החובות, שכן הם מאפשרים גבייה מבלי צורך לפנות לבית המשפט, כאשר קיימים הבדלים בין הליכי הגבייה המנהליים השונים, ולהלן המרכזיים שביניהם:
- התשלומים הנגבים
- פקודת העיריות מאפשרת נקיטת הליכים מנהליים בכדי לגבות תשלומי ארנונה, אך אינה מסמיכה אותה לגבות תשלומים אחרים המגיעים לה, כגון היטלים, אגרות או דמי השתתפות.
- פקודת המסים (גבייה) מאפשרת גביית מיסים, ארנונות, ותשלומים אחרים של רשות מקומית.
- פעולות האכיפה
- פקודת העיריות מאפשרת לרשות לנקוט פעולות אכיפה כגון: עיקול מיטלטלין, עיקול דמי שכירות וחובות או עיקול שכר עבודה. רצוי להתייעץ עם עו"ד הוצאה לפועל.
- פקודת המסים (גבייה) מאפשרת נקיטתן של פעולות אכיפה דרסטיות יותר כגון: מכירת נכסי מקרקעין שאין די מיטלטלין, עיכוב רישום בפנקסי מקרקעין, ואפילו מסירת הסרבן לבית הסוהר.
- חובות ארנונה שנויים במחלוקת
- על פי אכרזת המסים (גבייה), חל איסור על נקיטת הליכי גבייה מנהליים מכח פקודת המסים (גבייה) של חוב השנוי במחלוקת, כלומר, חוב ארנונה שהנישום חולק על גובהו, על חוקיותו או על סבירות התעריף.
- ישנה מחלוקת האם הגבלה זו חלה גם על גביית ארנונה מכח פקודת העיריות. בפועל, ישנן רשויות הנוקטות הליכי גבייה מנהליים מכח פקודת זו, אף כאשר מדובר בחוב שנוי במחלוקת.
- הליך הגבייה עצמו
- על פי פקודת המסים (גבייה) ואכרזת המסים (גבייה):
- התשלומים הנגבים
- אם החוב לא שולם תוך 25 ימים מהמועד שבו החוב הפך לסופי – פתיחה בהליכי גבייה על ידי משלוח מכתב הדרישה הראשון.
- חלף פרק זמן של 25 ימים ממועד משלוח מכתב הדרישה הראשון – המשך הליכי הגבייה על ידי משלוח הדרישה לתשלום מיידי.
- לאחר מכן, הרשות יכולה להפעיל את אמצעי הגבייה הקבועים בפקודת המסים במאמץ לגבות את החוב, בדרך של פניה לפקיד הגבייה[1], על מנת שייתן כתב הרשאה לגובה המסים[2], לדרוש מאת החייב לשלם מיד את הסכום המגיע ממנו, ולגבותו, אם לא ישלמנו, על ידי תפיסתם ומכירתם של נכסי המיטלטלין של החייב.
- על פי פקודת העיריות:
- אם חוב ארנונה לא שולם תוך 15 ימים מיום שחל מועד פירעונו, תומצא לחייב הודעה בכתב בה יידרש לשלם תוך 15 ימים מיום המצאת ההודעה.
- לא שולם החוב לאחר 15 ימים אלה, ראש הרשות רשאי ליתן צו בחתימת ידו ובחותמת הרשות המופנה לגובה הארנונה[3] ומורה לו לדרוש תשלומו לאלתר, ואם לא ישולם – לגבותו על ידי תפיסת מיטלטלין של החייב ומכירתם, בהתאם להוראות סעיפי הפקודה.
- בפברואר 2012 פורסמו "הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בנושא הפעלת הליכי אכיפה מנהלית לפי פקודות המיסים (גבייה) ברשויות המקומיות" (הנחיה מס' 7.1002).
- הנחיות אלו, ביקשו, בין היתר, להציב דרישה לפיה רשות מקומית אינה רשאית להשתהות בגביית חוב, אלא לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים.
- עוד מחדשות ההנחיות, כי הרשות תוכל לבחור האם לפעול בהתאם להוראות הדין שבפקודת המיסים (גבייה) או לפי פקודת העיריות, ולמצותן, אך לא תוכל לפעול בשתיהן במקביל, כפי שהיה עד כה.
- באשר לפעולות אשר הועד צריך לנקוט בהן במסגרת הליכי הגבייה המנהליים, אלו מפורטות בפקודת המסים (גבייה), בפקודת העיריות (סעיפים 305-323א), ובהנחית היועמ"ש, ואת עיקריהן פירטנו לעיל.
- סיכום
- אם כן, הועד רשאי לנקוט בהליכי גבייה מנהליים כנגד התושבים אשר מסרבים לשלם את חוב הארנונה שלהם, ועליו לקחת בחשבון, כי אי ביצוע פעולות גבייה במשך 3 שנים ייחשב כשיהוי אשר יימנע את אפשרות הגבייה בהליך המנהלי.
- יחד עם זאת, בכל הנוגע לחובות אשר חלפו לגביהם למעלה מ-3 שנים, יכול הועד המקומי לפנות לבית המשפט בתביעה אזרחית לגביית החוב.
- נשמח לעמוד לרשותכם לכל תוספת והבהרה.
[1] עובד ציבור אשר מונה לתפקיד על ידי שר האוצר
[2] אדם אשר מונה לתפקיד על ידי הממונה על הגבייה. הממונה על הגבייה הינו עובד ציבור שמונה לתפקידו על ידי שר האוצר.
[3] מי שנתמנה לתפקיד על ידי ראש הרשות או המועצה.