חוות דעת - בחינת ניגוד עניינים במינוי לחבר ועד מקומי
נתבקשנו לחוות דעתנו בשאלה האם עובד רשת המתנ"סים ועובד מועצה דתית יכולים להתמודד לועד מקומי בישוב בו מתגוררים?
להלן חוות דעתנו.
א. רקע עובדתי
1. נתבקשנו לבחון אם המועמדים הבאים יכולים לכהן כחברים בוועדים המקומיים בישובים בהם מתגוררים:
1.1. עובד רשת המתנ"סים – רשת המתנ"סים הינה תאגיד עירוני בהגדרתו בתקנות העיריות (נציגי העיריה בתאגיד עירוני), תשס"ו-2006. המועצה משתתפת במימון הרשת וכן בעל זכויות מינוי 50% מחברי הנהלה.
1.2. עובד מועצה דתית – המועצה הדתית שייכת למשרד לשירותי דת מכוח חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971. לכן, עובדי המועצה הינם עובדים בשירות המדינה. כמו כן, המועצה מעניקה שירותי דת למועצה האזורית וליישובים המצויים בתחום השיפוט שלה.
ב. מסגרת נורמטיבית
2. צו המועצות המקומיות (מועצות אזוריות), תשי"ח-1958 (להלן: "הצו"), קובע מי זכאי להיבחר לועד מקומי ומי לא זכאי. סעיף 106 לצו קובע, כי עובד בשירות המדינה בשכר שעבודתו עלולה להביא לידי סתירה או אי התאמה בין תפקידו במדינה ולבין תפקידו כחבר ועד מקומי, פסול לכהן כחבר ועד מקומי. וכך קובע סעיף 106(א)(6):
"עובד המדינה במשכורת אשר עבודתו קשורה בענייני המינהל המחוזי או השלטון המקומי ועלולה להביא לידי סתירה או אי-התאמה בין תפקידיו בשירות המדינה ובין תפקידיו כחבר הוועד המקומי".
3. המועצה הדתית הוקמה מכוח חוק שירותי הדת היהודיים [נוסח משולב], תשל"א-1971, הנמצאת תחת המשרד לשירותי דת. כלומר, העובד הינו עובד מדינה.
4. קרי, עובד מועצה דתית מכהן בשני תפקידים במקביל, הראשון מתן שירותי דת למועצה ולוועדים המקומיים בישובים בתחום השיפוט של המועצה, והשני חבר ועד מקומי בישוב במועצה אשר מקבל את השירותים מהמועצה הדתית, עלול להביא לידי סתירה או אי התאמה בין התפקידים. לכן, העובד פסול מלכהן בשני התפקידים אלו במקביל.
5. רשת המתנ"סים הינה תאגיד עירוני בהתאם לתקנות העיריות (נציגי העיריה בתאגיד עירוני), תשס"ו-2006:
"תאגיד שבו עיריה מחזיקה בחלק מהונו או בחלק מכוח ההצבעה בו או בחלק מהכוח למנות מי מחברי הגוף המנהל של התאגיד ולרבות תאגיד כמשמעותו בסעיף 249א לפקודה".
6. הצו לא מתייחס לשאלה אם עובד תאגיד עירוני רשאי לכהן כחבר ועד מקומי.
7. בחוות דעת דנא, נעזר בחוות דעת של הועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרי ציבור ברשויות המקומיות (להלן: "הועדה"), אשר הוקמה מכוח הכללים למניעת ניגוד עניינים של נבחרי הציבור ברשויות המקומיות (להלן: "הכללים"). הועדה נחשבת כוועדה מייעצת, אך משרד הפנים רואה בהמלצותיה כמחייבות ואשר יש לפעול על פיהן.
8. בחוות דעת 2538, תואר מקרה של חבר ועד מקומי של ישוב שהינו חבר הנהלה ומחזיק במניות חברה המעניקה שירותים למועצה האזורית. במקרה זה, הועדה הרחיבה את קביעותיה שבחוות דעת מס' 2.2205 (כי אין מקום שעובד מועצה יכהן כחבר ועד מקומי, מכיוון שהיותו של חבר הועד עובד מועצה מכפיפה אותו למרותה של המועצה על האורגנים השונים שלה) גם על המקרה שחבר ועד מקומי מספק שירותים למועצה, כדרך היקש. הועדה קבעה, כי לועד המקומי כפיפות אינהרנטית למועצה האזורית בשל היחס בין הגופים, אשר באה לידי ביטוי בפעולות שכדי לעשותן הועד המקומי זקוק לאישור המועצה וכן בסמכות המועצה לדרוש בצו מהועד המקומי למלא חובתיו או לבצע עבודתו ואף להכריזו כ"ועד נחשל" ולמנות ועד מקומי חדש. כפיפיות זו אינה מתיישבת עם הפעולות שנדרש לבצע הועד המקומי לעיתים מול המועצה. לכן, במצב כזה חבר ועד מקומי המספק שירותים או עובד בשירות המועצה עלול להמצא בניגוד עניינים שכן פרנסתו תלויה במועצה.
9. בחוות דעת 2569 נקבע, כי ניגוד עניינים אינו נובע מתפקיד ספציפי של חבר הוועד המקומי במועצה, אלא נובע מעצם העובדה שפרנסתו של העובד תלויה במועצה, ומהקושי להביע עמדות מנוגדות לעמדת המועצה. אחד החששות המרכזיים שמעלה הועדה הוא החשש בפני היווצרות של אפקט מצנן על חבר הועד המקומי, אשר בגינו יירתע מלהביע עמדה ביקורתית על המועצה מהחשש שהדבר עלול להוביל לפגיעה בתנאי העסקתו שלו.
ג. דיון
1. לעניין העובד ברשת המתנ"סים. רשת המתנ"סים הינה תאגיד עירוני שהמועצה משתתפת במימונו ובין היתר בשכר העבודה המשולם לעובד, וכן המועצה בעלת זכויות למינוי 50% מחברי הנהלה בתאגיד. לכן, בהתאם להחלטות הועדה שנסקרו בחוות דעת זו, פרנסתו של העובד תלויה במועצה ולכן קיים חשש לניגוד עניינים.
2. לעניין עובד במועצה הדתית. העובד הינו עובד מדינה. בהתאם לתקנה 106(א)(6) לצו, עובד שמצד אחד מספק שירותי דת למועצה וליישובים המצויים בתחום השיפוט שלה ומהצד השני מכהן כחבר ועד מקומי הדורש את מתן השירותים מהמועצה הדתית, עלול להביא לסתירה ואי התאמה בין התפקידים. לכן, העובד פסול מלכהן בשני התפקידים במקביל.
ד. סיכום:
3. לאור האמור לעיל, מסקנתנו היא שמינויים של עובד רשת המתנס"ם ועובד המועצה הדתית לחברים בועד מקומי יוצר מצב של ניגוד עניינים אסור. לכן, המלצתנו היא להימנע ממינויים לחברים בועד מקומי.
4. נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה והבהרה.
בכבוד רב,
איתן מימוני, טבק ושות'
משרד עורכי דין
התבקשנו לבחון הסבת שירותי השמירה בישוב משירותים המופעלים על ידי חברת שמירה חיצונית לשירותי שמירה המופעלים באמצעות תושבי המושב והאם ניתן לאכוף ולחייב תושבים לקחת חלק בהפעלת שירותי השמירה במושב.
להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכותם של חברי המליאה במועצה האזורית לעיין בנתוני השכר של עובדי המועצה בכלל ושל עובדי המועצה הבכירים בפרט וכן בפרטי התקשרויות עם יועצים. להלן חוות דעתנו:
חוק מוסר תשלומים תשע"ז-2017, והשלכותיו על רשויות מקומיות
הרצאה מס' 3 בסדרת ההרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 2 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאה מס' 1 בסדרת הרצאות שהועברה במסגרת הקורס "היבטים בניהול היישוב הכפרי", אשר הועבר ע"י משרדנו בשיתוף תנועת אור ומשרד הכלכלה
הרצאתו של עו"ד איתן מימוני בנושא "היטל השבחה", הועבר בפני מליאת המועצה האזורית מטה אשר ביום 20.2.2017.
הרצאה שהועברה ע"י עו"ד תומר טבק בינואר 2017 לעובדי האגף לאיגוד שיתופי במסגרת יום עיון למשרד רשם האגודות השיתופיות
הרצאה שהועברה על ידי משרדנו ביולי 2016 במועצה אזורית רמת הנגב.
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדרכי הגבייה העומדות בפני ועד מקומי רגבה (להלן: "הועד") כנגד תושבים אשר אינם משלמים את מיסי הועד. להלן חוות דעתנו:
הרצאה אשר העביר עו"ד איתן מימוני, במסגרת יום עיון בנושא השכרת דירות להנהלות יישובים.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למותר והאסור בחופים אשר בתחומי הרשות המקומית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לזכאותו של עובד לתשלומים עבור תוספת וותק, קרן פנסיה וקרן השתלמות, במהלך חופשה ללא תשלום.
נתבקשנו להתייחס לסוגיית משך כהונתו של יו"ר הועד באגודה, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר סוגיות הנוגעות לגביית חובות מיסי ועד מקומי. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאחריות המקצועית וחשיפה לתביעות משפטיות של חברי וועד הנהלת האגודה במושב וחברי הועד המקומי במושב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לאופן בחירת חברי ועד מקומי בקבוץ בנסיבות בהן יש צורך במילוי מקום פנוי בוועד, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לבדוק האם קמה לרשות המקומית חובת דיווח למשטרה על מעשיו של נהג הסעות אשרשוחח עם ילדי ההסעה על עניינים מיניים. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו במספר שאלות הנוגעות לנוכחות גורמים שונים בישיבות של הועד המקומי. להלן חוות דעתנו:
התבקשנו לחוות דעתנו בשאלה האם קיים ניגוד עניינים בין כהונת חבר ועד המקומי, לבין עבודתו במתנ"ס אשר בשליטה של המועצה האזורית. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע למספר עניינים הנוגעים ישיבתו הראשונה של ועד מקומי ממונה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאופן בו ניתן להחליף את נציב היישוב במליאת המועצה האזורית, האם הדבר בסמכות המועצה או וועד היישוב, וכיצד נקבע מי יימלא את התפקיד. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרויות העומדות בפני מעסיק בכל הנוגע לעובדים אשר אינם מחתימים שעון נוכחות (אין מדובר במאגר ביומטרי) ובאשר לעובדים אשר אינם מגישים דו"ח נוכחות (להלן: "העובדים"), ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלה, האם חבר מליאת רשות מקומית יכול לכהן כמנכ"ל עמותה עירונית בבעלותה של הרשות, והאם גזבר הרשות רשאי לכהן כגזבר עמותה זו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לזכות העיון במסמכי ועד מקומי של תושב היישוב, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס לשאלה האם באפשרות ועד מקומי להשכיר שטחי פרסום במבנים ציבוריים באחריותו. להלן חוות דעתנו:
להלן סקירה שהכין משרדנו אודות המצב המשפטי באשר לסוגייה של פרישת חברים מן האגודות הקהילתיות, וזאת בעקבות פסק דין אשר ניתן לאחרונה שעסק בנושא בהרחבה:
התבקשנו לחוות דעתנו באשר להפסקת חברותו של חבר קיבוץ, בשל כך שהוא מתגורר בחו"ל ואינו נמצא בקשר עם הקיבוץ. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע לשאלת אחריות חברי אגודה שיתופית קהילתית בקיבוץ (להלן: "האגודה") ביחס לחובותיה של האגודה וכן בנוגע לנוהל פירעון חוב האגודה במקרה בו חברי האגודה אינם בעלי אחריות אישית לחובותיה.
נתבקשנו להתייחס לתיקון לצו המועצות המקומיות(מועצות אזוריות), הנוגע לחובה להקלטת ישיבות מליאת המועצה, ולהלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בקשר עם חובת אגודה קהילתית לרכוש מזון המיועד למוסדות חינוך שונים בתחומיה המנוהלים על ידה, מספק מזון בעל רישיון עסק.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לשאלה – האם מותר להחנות קרוואנים בשטח המיועד לחניה לחוף. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בנוגע ליחסי הועד מקומי עם האגודה השיתופית חקלאית ועם האגודה הקהילתית, וכן באשר לאפשרות של עובד המועצה לכהן כחבר ועדת ביקורת של ועד מקומי. ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למספר שאלות הנוגעות לסוגיית זהות הוועדים בין ועד מקומי לבין אגודה קהילתית (להלן: "האגודה") המצויים בשטחי יהודה ושומרון. להלן חוות דעתנו.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרות להקים מערכת סולארית על גגות שטחי מקרקעין אשר ניתנה בהם זכות הרשאה. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לדינו של חבר ועד מקומי, אשר איננו משתתף בישיבות ועד, האם יו"ר הועד המקומי מוסמך לפטרו ולפנות למועמד הבא אחריו בתור באותה רשימה? להלן חוות דעתנו:
התייחסות לדו"ח ועדת הביקורת של הועד המקומי.
נתבקשנו לחוות דעתנו לגבי תקינותם של מכתבי פרישה מאגודה קהילתית אשר שלחו מספר חברי אגודה. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאיזון הנכון בין רצונה של ועדת הביקורת של הועד המקומי לבצע את עבודתה, לבין הפגיעה הנגרמת ביכולת התפקוד של הועד המקומי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיה של הטלת וגביית התשלומים ביישוב קהילתי. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר למשמעות האצלת סמכויות מן המועצה לועד המקומי והאם יש במהלך זה כדי לחשוף את חברי הועד לתביעות משפטיות מן הגורמים השונים. להלן התייחסותנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בשאלה - באילו מקרים תחול אחריות אישית על בעלי התפקידים באגודה ומה ניתן לעשות בכדי להבטיח כיסוי ביטוחי לבעלי התפקידים? ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים (להלן: "המרכז" ו-"היישוב" בהתאמה). בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
הועברה בחודש אוקטובר 2013
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לסוגיות העולות מתוך מנגנון העברת תלמידים המתגוררים בשטחה של רשות מקומית, מחטיבת ביניים אזורית אחת לחטיבת ביניים אזורית אחרת, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו בדבר ההיבטים השונים הקשורים בחברי קיבוץ, המבקשים לבנות בית מגורים בקיבוץ בהתאם להחלטות שיוך הדירות.
נתבקשנו לחוות דעתנו באשר לאפשרותה של רשות מקומית להעסיק סייעת רפואית המלווה ילד בעל צרכים רפואיים ייחודיים (עד כדי סכנת חיים), במשך 6 ימים בשבוע, בהתאם לשעות הלימודים באותו מוסד חינוכי, וכן כיצד ביכולתה לפעול במקרה של סירוב מצד הסייעת הרפואית לעבוד בהתאם להיקף המשרה הנדרש, ולהלן חוות דעתנו:
נתבקשנו על ידך לחוות דעתנו בנוגע להמשך העסקת מזכירה בבית ספר יסודי רשמי באמצעות רשות מקומית, אשר בעלה הינו מנהל בית הספר המועסק על ידי משרד החינוך, ולהלן חוות דעתנו:
האם לצורך שימוש בצילום כראייה משפטית, בקרות אירוע, מוטלת חובה על הישובים אשר בתחום מועצה האזורית להתריע בפני הנכנסים והיוצאים מיישובי המועצה, כי מוצבת מצלמה המתעדת את מעשיהם?
נתבקשנו לערוך חוות דעת ביחס למספר שאלות בנוגע להשכרת מרכז קהילתי ביישוב לצורך השכרתו מעת לעת לצורך אירועים שונים. בין היתר נשאלנו האם ניתן להשכיר מוסד ציבורי לגוף/אדם פרטי, מהי אחריות המוסד למתרחש בתחומו במצב דברים זה וכן מהו הדין בנוגע למזון אשר יוגש באירוע ואופן שמירתו. להלן חוות דעתנו:
נתבקשנו לחוות דעתנו ביחס לשאלה האם חלה על היישוב חובה להמשיך ולדאוג להחזקת גני הילדים (מעל גיל 3) בתחומו.
נתבקשנו לחוות דעתנו בעניין תוקפה החוקי של ההחלטה על הקמת גן יישובי, נוסף על מערכת הגנים המתוקצבת על ידי משרד החינוך, וכן גביית תשלומים מעבר לקבוע בחוזר מנכ"ל משרד החינוך, באגודה אגודה שיתופית חקלאית להתיישבות קהילתית בע"מ מסוג יישוב קהילתי
האם מועצה אזורית יכולה להרחיב היקפן של עבודות בנייה באמצעות אותו הקבלן או שמא יש צורך בעריכת מכרז חדש?
מטרתו של מדריך זה הינה להקל במעט את ההתמודדות עם סבך החוקים והתקנות, להבדיל בין עיקר וטפל, ולפרוש את המידע המשפטי הראשוני לו אתה זקוק בדרכך.
האם פרסום בעיתון רשות מקומית מהווה הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959? מהן הדרכים לתקוף או למנוע את הוצאת העיתון המפר?
האם החלטת הוועד המקומי בקשר להצבת פסי האטה בכניסה ליישוב הינה חוקית?
האם וועד שמונה ע"י רשם האגודות השיתופיות באגודה שיתופית, רשאי לאשר תקציבים ומאזנים וכן קבלת חברים לאגודה ללא אישור האסיפה הכללית של האגודה?