03-5629911
תעמולת בחירות אסורה באמצעות שימוש בעיתון רשות מקומית
האם פרסום בעיתון רשות מקומית מהווה הפרה של חוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959? מהן הדרכים לתקוף או למנוע את הוצאת העיתון המפר?
השאלות
- בטרם נוכל להשיב על שאלת הסעדים העומדים לרשותנו בעניין הנדון, עלינו להקדים ולשאול את עצמנו שאלה בסיסית והיא: האם הפרסום בעיתון מהווה תעמולת בחירות אסורה, או בלשון המשפטית "שימוש אסור במשאבי רשות מקומית לצרכי בחירות", הן מבחינת מהות הפרסום והן מבחינת המועדים?
- במידה ונשיב כי כן הדבר, אזי נפנה לבחון את סוגי הסעדים או הדרכים העומדים לרשותנו לצורך תקיפה או הפסקה של תעמולת בחירות אסורה.
מסגרת נורמטיבית
- ההוראות המנחות בענייננו קבועות, בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959 (להלן- החוק), כאשר סעיף 1 לחוק קובע כהאי לישנא:
"חוק זה יחול על הבחירות לכנסת, והוא יחול, אם אין בו הוראה אחרת לענין זה, גם על הבחירות לעיריות ולמועצות המקומיות."
- סעיף 2א לחוק קובע איסור שימוש בקשר עם תעמולת בחירות בכספים של גוף מבקר, כך:
"לא ייעשה שימוש, בקשר עם תעמולת בחירות, בכספים של גוף מבוקר כמשמעותו בפסקאות (1), (2), (3), (4) ו-(9) של סעיף 9 לחוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958 [נוסח משולב], או של תאגיד שהממשלה או רשות מקומית משתתפת בהנהלתו או בהונו, ולא ייעשה שימוש כאמור במקרקעין או במטלטלין המוחזקים למעשה על ידי גוף או תאגיד כזה, למעט שימוש כמפורט להלן:
(1) שימוש, בתמורה או שלא בתמורה, באולמות ובמקומות פומביים פתוחים העומדים כרגיל לשימוש כאמור;
(2) שימוש בנכסים שהועמדו על ידי המדינה לרשותו של שר, סגן שר או חבר הכנסת, או שהועמדו על ידי הרשות המקומית לרשותו של ראש הרשות; אין בהוראות פסקה זו כדי לגרוע מהגבלות על שימוש בנכסים כאמור שהוטלו לפי כל דין או כללי אתיקה."
[ההדגשות אינן במקור]
- כאשר נפנה לסעיף 9 בחוק מבקר המדינה, תשי"ח-1958, נמצא כי במסגרת הגופים המבוקרים נמצאת גם רשות מקומית, ובענייננו המועצה:
"ואלה הגופים (בחוק זה – גוף מבוקר), אשר יעמדו לבקרתו של המבקר:
...
(4) כל רשות מקומית;"
- עתה, לאחר שמצאנו כי המועצה הינה בין הגופים המבוקרים, עלינו לבחון אילו שימושים ייתפסו כשימושים אסורים במשאבי המועצה לצרכי בחירות.
כללים בנוגע לסוגי פרסום אסור
- ודוק, אומנם אין התייחסות חד-משמעית מה ייחשב בגדר שימוש אסור, ואולם, את עיקרי הקווים המנחים לכך נוכל למצוא, בין היתר, בהנחיה הכללית בנושא שניתנה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה (הנחיה מס' 1.1900) (להלן- ההנחיה) שלשונה כך:
"חל אפוא איסור על עשיית שימוש, בקשר עם תעמולת בחירות במישרין או בעקיפין, בכספי אחד מהגופים האמורים, או בנכסים של הגופים הללו, על פי הסעיף, ובכלל זה איסור על הוצאת פרסומים שיש בהם תעמולת בחירות.
הריני שב ומזכיר את עיקרי הקווים המנחים בענין האיסור האמור:
האיסור על שימוש בכספי המדינה בקשר עם תעמולת בחירות חל גם על פרסום המתיימר לסכם, או לתאר, את פעילותו של אותו גוף מבוקר, אם יש בו, מבחינת העיתוי, התוכן והנוסח, משום תעמולת בחירות למי שמתמודד במערכת הבחירות לכנסת [ראה: ער"מ 2/83 נאות ואח', נ' עירית חיפה, ואח', פ"ד לז(4) 183, 188 מול האות ז'; לענין העיתוי, השווה: תב"כ 4/84 חשאי נ' סיעת הליכוד ואח', פ"ד לח(3) 45, 47]."
[ההדגשות אינן במקור]
- כלומר שימוש אסור חל גם על פרסומים מסוגים שונים, וביניהם גם חוזרים לתושבים, מודעות בעיתונים, הודעות טקסט, פרסום באתר האינטרנט של הרשות המקומית וכד'.
- כללים פרטניים יותר לגבי פרסום - אם מותר הוא אם לאו - נוכל למצוא בער"מ 2/83 פרופ' יהודית נאות נ' עיריית חיפה, לז (4) 183 (להלן- עניין נאות), בו נקבע, בין היתר, בזו הלשון :
"יכולה, כמובן, להישאל השאלה - האם פירוש הדבר, שראש-עיר או הנהלת העירייה, שסיימו תקופת כהונה, אינם רשאים לפרסם ולסכם פעולותיהם על חשבון תקציב העיריה? התשובה לכך צריכה להישאב מעקרונותיו של המינהל התקין ובעיקר מן החובה להקפיד על קביעת חיץ ברור בין תקציבה של רשות מקומית והשימוש בו לבין תקציב בחירות מפלגתי והשימוש בו; ובשינוי נוסח: אם ראש העיר או רשימתו נוטלים חלק במערכת בחירות, רשאים הם ואף זכאים הם לפרסם את מה שנראה בעיניהם כחשוב וכראוי לפרסום בקשר לפעולותיהם בעבר, אך עליהם לעשות זאת מתקציב רשימתם ולא מתקציב הציבור בכללותו. קיומה של מערכת בחירות מונע פרסום סיכומי פעולות, המפארות מועמד ורשימתו על חשבון העירייה, כפי שאסורה גם כל פעולה אחרת על חשבון העירייה, המשרתת תעמולת בחירות. כל דבר נבחן. כאמור, על-פי מועדו והקשרו ועל-פי משמעותו הגלויה בעיני כל אדם סביר, ואם ראש העיר ורשימתו נוטלים אותה שעה חלק במערכת בחירות, אין הם יכולים לפרסם בו בזמן סיכום פעולות הסברתי בעל אופי תעמולתי ברור על חשבון העירייה. אם נהגו בעבר בצורה אחרת, הרי הגיע המועד לתקן את המעוות ולנהוג בדרך שונה לפחות מעתה ואילך.
החוברת, בה מופיעה כעשרים פעם תמונתו של ראש העיר המתמודד בבחירות אלו, מסכמת הישגי העבר לפי נקודת הראות של ראש העיר ומתווה מגמות לעתיד, אשר הן בגדר תכנית לעתיד של מי שמבקש לבצען, והיא משתלבת באופן ברור וגלוי עם תעמולת הבחירות של המשיבים."
[ההדגשות אינן במקור]
- מן המקובץ נמצאנו למדים לגבי פרסום אסור כי הוא מתבצע באמצעות כספי הרשות; הוא מכיל פרסום סיכומי פעולות, המפארות מועמד ורשימתו על חשבון הרשות, המשרתת תעמולת בחירות ושהכל נבחן על-פי מועד הפרסום, הקשרו ומשמעותו בפני האדם הסביר שנחשף אליו.
- ויודגש, כי אישור תקציבי שניתן לפרסום אין בו כדי להכשיר את השימוש בכספים, אם השימוש במהותו נועד למטרה אסורה של תעמולת בחירות (ראו: עניין נאות לעיל).
- בנוסף, יש להקפיד על כך, שהמידע שבפרסום יהיה מידע שלאותו גוף מבוקר, יש ענין אמיתי בהפצתו. כאשר נקיש מן הכללים שניתנו לגבי שרים או משרדים בממשלה, נוכל ללמוד כי אסור שפרסום יכלול את אחד הפרטים המנויים להלן:
12.1.
12.2.
12.3.
12.4.
12.5.
12.6.
- ויודגש, רשימת הסימנים דלעיל איננה ממצה, כמובן, ואפשר שפרסום ייראה כתעמולת בחירות אף באין בו סימן מן הסימנים האמורים לעיל ולהיפך. כאמור, הכל תלוי בהקשר, במועד, בתוכן הדברים, בנוסח המפורסם ובשאר נסיבות – בעיני האדם הסביר.
- עוד נקבע בהנחיה כי במקרה של ספק בשאלה אם פרסום מסוים יש בו משום תעמולת בחירות אסורה, אם מבחינת התוכן או הצורה ואם מבחינת העיתוי, מן הראוי להתייעץ עם היועץ המשפטי של המשרד הממשלתי הנוגע בדבר או עם היועץ המשפטי של הרשות המקומית או של משרד הפנים לפי העניין.
כללים בנוגע למועדים בהם הפרסום אסור
- איסור עשיית שימוש בכספים או הרכוש של המועצה בקשר עם תעמולת בחירות הוא איסור תמידי ואינו מוגבל לתקופה מסוימת שלפני הבחירות[1]. עם זאת, לפי חוזר מנכ"ל משרד הפנים 5/2008 (7 ביולי 2008) המתבסס על הנחיות היועץ המשפטי לממשלה מס' 1.1900, 1.1901, 1.1902, 1.1908 ו- 1.1704 (הנחיות הנוגעות לאיסור על שימוש במשאבי רשות מקומית לצרכי בחירות) (להלן- חוזר מנכ"ל), הרי שעל נבחרי הציבור ועובדי הרשויות, להיזהר במיוחד בנושא זה במהלך השנה הקודמת למועד הבחירות, וככל שמועד הבחירות מתקרב, אפוא יש להימנע מכל פרסום, או מעשה אחר, המעלה חשד לשימוש במשאבי הרשות כחלק ממערכת הבחירות.
- מאחר ובתקופה של ערב בחירות עלול כל פרסום מטעם המועצה המזכיר את שמו, או תוארו של נבחר ציבור, או שכולל את תמונת נבחר הציבור, להיתפס כתעמולת בחירות אסורה, מנחה שר הפנים כי במהלך ששת החודשים שקודמים למועד הבחירות, לא יפורסם, ככלל, על ידי הרשות המקומית, פרסום בשמו או בתארו של נבחר הציבור. במהלך ששת החודשים שקודמים למועד הבחירות, יועבר כל פרסום מטעם הרשות המקומית, לאישור היועץ המשפטי לרשות המקומית (שנתמנה בהתאם לחוק הרשויות המקומיות (ייעוץ משפטי), תשל"ו-1975.
- במאמר מוסגר יצוין, כי בחוזר מנכ"ל צוין שבמקרה של ספק או בנסיבות מיוחדות שבהן רואה היועמ"ש של הרשות כי יש מקום לחריגה מהנחיה כאמור, יהיה עליו להיוועץ ביועמ"ש למשרד הפנים או במפקח על הבחירות במשרד הפנים.
- בענייננו, ככל שיוכח כי הכתבות שפורסמו בעיתון הוכנו או נכתבו על-ידי עובדי המועצה הרי שיש בכך גם הפרת האיסור על שימוש בעובדי רשות המקומית לצרכים פוליטיים במסגרת שעות העבודה. לצד איסור זה ובנוסף לו, על בכירי המועצה, ובפרט על הדרג הנבחר, להימנע מלפנות לכפופים להם גם בבקשה שיתנדבו לפעילות פוליטית שלא במסגרת שעות העבודה (ראו חלק ב' להנחיה 1.902).
הדרכים לתקוף או למנוע תעמולת בחירות אסורה
19.1.במישור הפלילי
19.2.במישור האזרחי
- במאמר מוסגר אציין כי למשרד הפנים אין סמכות אכיפה במקרים של תעמולת בחירות אסורה מכיון שהוא אינו מוסמך לאכוף את ביצועו של החוק, והינו גוף מנחה בלבד.
סיכומו של דבר
- עיון בעיתון המועצה מעלה חשד ממשי של שימוש במשאבי המועצה לצורכי תעמולת בחירות, והפרט לאור סוגי הפרסומים ומועדם, ואולם המלצתי הינה, למען הסר כל צל של ספק, לפנות בשאילתא למפקח על הבחירות במשרד הפנים על-מנת שיחווה, בנוסף, את דעתו על המקרה הנדון.
- במידה ותתקבל תשובה חיובית מטעמו, לפיה אכן מדובר בעבירה על החוק, הרי שניתן לפעול בשני מישורים (אזרחי ופלילי), כמפורט בסעיף 19 לעיל.
[1] ראו גם לוח זמנים הגבלות ואיסורים בתעמולת הבחירות, כפי שמפורסם באתר האינטרנט של הכנסת בכתובת http://www.knesset.gov.il/elections18/heb/law/PropagandaTimetable.pdf
[2] ראו בעניין זה הוראות סעיפים 17 ו17א' לחוק, המטילות אחריות פלילית ועונשים על מי שמפר, בין השאר את הוראת סעיף 2א' לחוק.
[3] ראו בעניין זה סעיף 17ב' לחוק.